Covers zonder knaleffecten

De beste covers van 2014 volgens The New York Times - zonder knaleffecten.

De omslag van Jesse Balls 'Silence Once Begun'. Beeld
De omslag van Jesse Balls 'Silence Once Begun'.Beeld

'Wat is een omslag nog waard, als steeds minder mensen boeken in een boekwinkel kopen?', Nicholas Blechman stelt die bange vraag in de boekenbijlage van The New York Times, waarin hij deze maand zijn keuze van de beste omslagen van 2014 presenteert. Hij sombert nog even door: 'Tegenwoordig word je in toenemende mate via de sociale media of online-aanbevelingen op boeken geattendeerd; het belang van de ontwerper lijkt op het eerste gezicht verminderd.'

Het geruststellende antwoord op die zelf opgeworpen vraag geeft hij er ook meteen bij: 'Als ik de geïnspireerde vondsten op de in 2014 gepubliceerde boeken zie, lijkt het boekontwerp me nog net zo relevant als vroeger.' Geen sluitende redenering misschien, maar de tien ontwerpen die hij vervolgens opvoert als zijn favorieten mogen er inderdaad zijn.

De New York Times-art director koos alleen romans en verhalen, geen non-fictie of biografieën. Er zijn slechts twee vertaalde werken bij: Into the War uit 1954 van Italo Calvino (ontwerp Peter Mendelsund/ Oliver Mundy) en de nieuwe roman van Haruki Murakami, Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage (ontwerp Chip Kidd), waarvan de Nederlandse vertaling dit jaar ook al zo'n sterke cover kreeg.

Omslag van de Engelse variant van Haruki Murakami's boek 'De kleurloze Tsukuru Tazaki'. Beeld
Omslag van de Engelse variant van Haruki Murakami's boek 'De kleurloze Tsukuru Tazaki'.Beeld

Blechman houdt duidelijk niet van knaleffecten. Zijn voorkeur gaat uit naar afgewogen ontwerpen met een idee erachter, ingetogen van typografie en met bescheiden grafische extra's. Zoals Charlotte Stricks omslag voor Lydia Davis' verhalenbundel Can't and Won't. Op een simpel wit vlak is de (bijna) integrale tekst van haar gelijknamige zeer korte verhaal afgedrukt, in groen en zwart schrijfmachineschrift.

Een bijzonder zwak lijkt Blechman te hebben voor de productieve Peter Mendelsund, die twee keer in de prijzen valt. Vooral zijn omslag voor Jesse Balls Silence Once Begun, een tot enkele inktvegen gereduceerd gezicht met een doorgekrast onderschrift als mond, had niet misstaan in Mendelsunds oeuvreoverzicht Cover - eerder in Sir Edmund beloond met vijf sterren.

De omslag van Lydia Davis' 'Stories'. Beeld
De omslag van Lydia Davis' 'Stories'.Beeld
Meer over