Couture hoeft niet te glimmen

Givenchy afgelast, Chanel draagbaar en Yves Saint Laurent pakt uit. Een weekje Parijse haute couture. 'Quelle émotion.'..

VRIJDAG

Nog voor het begin van de haute-coutureshows voor zomer 2001 is er al tumult. De show van Givenchy, die zondag zou moeten plaatsvinden, is afgelast: alleen een klein groepje klanten mag een bescheiden presentatie bijwonen. Door een staking zou de collectie niet af zijn, maar het kan ook te maken hebben met het aanstaande vertrek van hoofdontwerper Alexander McQueen. De Gucci Group, die de grootste concurrent van LVMH (eigenaar van Givenchy) lijkt te worden, heeft zich voor 52 procent ingekocht bij McQueens eigen merk, en de Engelse ontwerper gaat zich daar nu volledig op richten. Hij zal onder zijn eigen naam niet alleen prêt-à-porter blijven presenteren, maar ook een haute-couture collectie maken. De piepjonge Belgische ontwerper Olivier Theyskens en Stella McCartney, dochter van Paul en thans hoofdontwerper bij Chloé, worden genoemd als mogelijke opvolgers.

ZATERDAG

Een Versace-show is altijd een happening, niet het minst door de beroemdheden die front row zitten; geen ander huis krijgt er zoveel op de been. Om het de pers makkelijk te maken zijn de namen van de vips van tevoren op papier gezet. Regisseur Robert Altman, hiphopster Lil' Kim, de Engelse kunstenaar Damien Hirst, de popgroepen Modjo en Fun Lovin' Criminals, de Engels/Pakistaanse socialite Jemima Khan, Pamela Anderson en Salma Hayek. Een welafgewogen mix van kunst, hippe muziek, deftig, camp en Hollywood-glamour.

Art nouveau punk is het thema van de collectie, en dat is vertaald in nauw aansluitende jasjes en kokerrokken in strepen van gekleurde banen stof, pakjes van patchwork in harlekijnmotief, veel accenten van imitatie-schildpad, kekke korte gestreepte laarsjes met hoge naaldhakken. En natuurlijk de gebruikelijke spectaculaire, blote, drukbewerkte lange Versace-avondjurken die het zo goed doen op rode lopers. Het opmerkelijkst is de aandacht voor het middel, de laatste tien jaar een bijna geheel genegeerd lichaamsdeel in de mode. Rokken en broeken hebben een verhoogde tailleband, of de taille is geaccentueerd met corsetachtige constructies.

Na afloop haasten Lil' Kim (groen-blauwe Versacejurk, waarvan ze het motief ook in haar haar heeft geverfd) en Pamela Anderson (zwarte bustier, waarin van haar vermeende borstverkleining niets is te merken) zich als eersten backstage.

ZONDAG

De grote ruimte in Carrousel du Louvre, het speciaal voor modeshows gebouwde ondergrondse zalencentrum, is door middel van doeken met afbeeldingen van klassieke interieurs opgedeeld in kleinere ruimten. De sfeer is daardoor net zo feestelijk en intiem als die in de oude zalen waar Jean-Paul Gaultier zijn coutureshows placht te geven.

Zo hard en agressief zijn laatste prêt-à-portercollectie was, zo poëtisch is hij nu. Ieder stuk is een explosietje van creativiteit en zichtbaar met liefde gemaakt. 'Doorgesneden' pakken, waarvan het jasje uit een bustier en een bolero bestaat, lange jurken met een trenchcoat zonder rugpand erover, drukbewerkte jarentwintig-jurkjes, een lange transparante 'tuinjurk' versierd met talloze bloemen. Nieuw is een grote, deels doorzichtige, wijde 'zak', die over een nauw aansluitende en wijd uitlopende jurk gaat. Het voluptueuze model Sophie Dahl is spectaculair in een zalmroze corsetjurk, die tot de grond is dicht geregen.

Viktor & Rolf hebben het deze keer laten afweten; te druk met hun succesvolle prêt-à-porterlijn. Er is wel een ander Nederlands duo: Michiel Keuper en Francisco van Benthum, beter bekend als Keupr/van Bentm. Net als de vorige keer hebben ze outfits voor vrouwen én mannen; ingenieus gecontrueerde capes met hoge kragen, puntige schoenen met zilveren neuzen, losse schouderconstructies, opvallende halsdecoraties. Een beetje Barbarella, een beetje Startrek, een beetje Courrèges en een vleugje Emma Peel. Of, zoals ze het zelf zeggen: 'De collectie is een herdefinitie van vroegere ideeën over de toekomst.' Geïnspireerd door hun woonplaats Berlijn, waar je in het oostelijke deel nog struikelt over het jarenzestig-design.

Het is allemaal net iets minder vreemd dan bij hun vorige presentatie - daar stal een roze, kunstleren kledingstuk in de vorm van een paard de show - maar evenmin wat je noemt draagbaar. Maar goed, bij Keupr/van Bentm is het ook niet de bedoeling dat kleren besteld gaan worden. De haute coutureshows zijn voor hen gewoon een goede context om hun ideeën te laten zien.

MAANDAG

Waar gaat het ook alweer vooral om bij haute couture, afgezien van kostbare, op maat gemaakte kleren voor die driehonderd vrouwen op de wereld die het zich kunnen en willen permitteren? Precies, het aanwakkeren van de verkoop van accessoires, make-up en parfum. Dat wordt er nog eens goed ingepeperd door Emanuel Ungaro. In een concertzaal aan de rand van Parijs, die is omgebouwd tot een exotisch parkje met roze paden, begint hij zijn show, een beetje gênant, met de vertoning van de commercial van zijn nieuwe geurtje Desnuda. Maar de collectie is prachtig, met transparante, tere, Indiaas gekleurde jurken en rokken, als een sarong om het lichaam gedrapeerd en het grotendeels ook bloot latend. Het soort kleren dat je met één beweging van je af laat glijden.

DINSDAG

Na de Chanel-show verdringen Anna Wintour van de Amerikaanse Vogue, Harper's Bazaars hoofdredacteur Kate Betts en talloze andere modejournalisten en stylisten, de meesten het ijzeren emmertje met CC-logo waarin een lunchpakketje zat nog in de hand, zich backstage om Karl Lagerfeld te feliciteren.

Chanels zomercollectie is klassiek op de sportieve, frisse manier van Coco Chanel; uitlopende rokjes tot net boven de knie, gedragen met een blouse of een combinatie van een blouse en jasje (een blouse met tweedmouwen) die nonchalant in de laaghangende rok wordt gestopt. Voor de avond heeft Lagerfeld lange strokenrokken, geënt op achttiende-eeuwse mouwen.

'De collectie is een combinatie van mannelijk en vrouwelijk, sportief en barok,' zegt hij. 'En net zo gemakkelijk te dragen als een spijkerbroek. Het begrip draagbaarheid heeft een slechte pers gehad, maar ik zie niet in wat er mis is met een beetje realiteit. Couture hoeft niet te glimmen.'

Met touwtjes hangen smalle, lange perspex dozen aan het plafond. De jonge, in Nederland opgeleide, van oorsprong Macedonische ontwerper Goran y Pejkoskiy maakt ze tijdens zijn vierde Parijse show een voor een open. Er komen kunstig gevouwen en geplooide zwarte kleren uit te voorschijn. 'Couture is emotie en intimiteit. Dat heb je of dat heb je niet', zegt hij zelfverzekerd.

Het knappe van Christian Lacroix is dat hij creaties maakt waarvan voor- en achterkant op het eerste gezicht niets met elkaar hebben te maken, maar die op een of andere manier toch een eenheid vormen. Een beige jurk waarvan het bovenstukje aan de voorkant is versierd met borduurwerk met pailletten, en de achterkant uitloopt in een queue, bestaande uit stukjes gewatteerde Provençaalse stof, probeer het maar eens voor te stellen. Toch klopt het. Hoewel ook niet alles geslaagd is bij deze collectie, die, zoals de persmap zegt 'gaat over een excentrieke reiziger die het aandurft souvenirs uit heel veel bestemmingen te mixen' en dus de meest uiteenlopende stijlen verweeft: Afrikaans, Japans, SM en jaren veertig, om maar es wat te noemen. Met name de opening, een rood krokodillenleren jasje met witte veren aan de zoom over een asymetrische noppenjurk, is niet echt een feest, zelfs niet op het zwarte supermodel Alek Wek.

WOENSDAG

De overname van het huis Yves Saint Laurent door Gucci, nu ruim een jaar geleden, is duidelijk geregeld. Gucci de prêt-à-porter (Rive Gauche) en de cosmetica, Saint Laurent en zakenpartner Pierre Bergé de haute couture. Maar er is een klein pesterijtje; Saint Laurents eigen haute couture winkeltje, vlak naast het geheel door Gucci's Tom Ford gerestylde Rive Gauche Flagship aan de Rue Faubourg St. Honoré. Niet de plek waar je heen gaat om haute couture te bestellen, wel een winkel waar je door een Yves Saint Laurent-assistente ontworpen shawls, truien en twinsets kunt kopen, die net zo min haute couture zijn als de Rive Gauche-pakken van Ford.

Het adres van de boetiek staat achter op het programma van Saint Laurents zomercollectie, veruit de uitgebreidste die deze week te zien is. Liefst 105 ontwerpen komen de catwalk op in het chique Inter Continental Hotel. Klassieke mannenpakken met breedgeschouderde, rechte jasjes, frisse meisjesachtige witte blouses met wijde aangerimpelde mouwen in strakke kokerrokken, uitbundige feestjurken, soms met uitstaande rokken die van voor kort zijn en van achter lang, en natuurlijk de onovertroffen, perfect gesneden smokings. Saint Laurents bruid draagt een no-nonsense kakimantelpak. Het catwalk-rondje van de lichamelijk en geestelijk instabiele, maar nog immer grote ontwerper is zoals altijd goed voor een buitengewoon welgemeende staande ovatie.

'Quelle émotion', verzucht een van de aanwezigen. Ze veegt even met een zakdoek langs haar wang.

Meer over