NieuwsTreinreizen

Coronaluwte of niet: kabinet wil vanaf eind volgend jaar meer tienminutentreinen

Het treinverkeer is hard geraakt door de coronacrisis, toch voert staatssecretaris Stientje van Veldhoven het tempo op het spoor verder op. Vanaf eind 2021 moet op de trajecten Nijmegen-Schiphol en Rotterdam-Schiphol iedere tien minuten een trein vertrekken.

Ook op de trajecten Nijmegen-Schiphol en Rotterdam-Schiphol is het straks mogelijk om ‘spoorboekloos’ te rijden.Beeld ANP

Dat schrijft Van Veldhoven (Spoor) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. Sinds 2017 rijdt er één zogenoemde tienminutentrein, tussen Amsterdam en Eindhoven. Die wordt ‘zeer goed gewaardeerd’, aldus de D66’er. Vanaf eind 2021 wil zij daarom ook zes keer per uur treinen laten rijden tussen Schiphol en Nijmegen (via Ede-Wageningen en Arnhem) en Schiphol en Rotterdam (via Leiden en Den Haag).

Momenteel rijden er vier intercity’s per uur op deze trajecten. Door de treinen elkaar sneller te laten opvolgen, hoopt Van Veldhoven de drukke ochtendspits te verzachten. Ze hecht aan het idee dat reizigers nooit lang op de volgende trein hoeven te wachten, zodat het vooraf plannen van je reis overbodig wordt − het ‘spoorboekloos’ rijden.

Ook komt er een tienminutensprinter tussen Rotterdam en Dordrecht, de eerste van Nederland. Eind 2025 moet deze sprinter worden doorgetrokken naar Den Haag.

Metroachtig spoor

Met de nieuwe tienminutentreinen maakt de staatssecretaris werk van het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040. Begin vorig jaar schetste zij daarin haar droombeeld van een metroachtig spoornet tussen de grootste Nederlandse steden. In 2040 moet tussen negen steden iedere tien minuten een intercity rijden. De bovengenoemde trajecten kwamen door de drukte van de spits als eerste aan de beurt.

Het besluit komt op een moment dat in de treinen juist plek genoeg is. Door de coronacrisis werken veel meer werknemers thuis. Zelf verwacht NS pas in 2025 weer op het niveau te zitten van voor de crisis. Voor de langere termijn ‘blijven de structurele uitdagingen voor het ov echter groot’, schrijft Van Veldhoven.

Een woordvoerder houdt een slag om de arm: als blijkt dat werknemers structureel thuisblijven, wordt bekeken of de tienminutentreinen echt nodig zijn.

Den Haag-Brussel verdwijnt

De metrodroom van Van Veldhoven verstoort wel de soepele trip van reizigers tussen Den Haag en Brussel. Door de tienminutentreinen is straks geen ruimte meer op het spoor voor de intercity die nu vier keer per dag van de Hofstad naar Brussel vertrekt.

Als goedmakertje kunnen de Haagse reizigers straks in Rotterdam op hetzelfde perron overstappen op de intercity naar Brussel, zestien keer per dag. Door een korte overstap wordt de totale reistijd tussen Den Haag en Brussel zelfs enkele minuten korter, belooft Van Veldhoven.

Meer over