Contrastrijk gelegenheidsduo blijft wat aan de oppervlakte

Zielsverwanten of tegenpolen? Dat is de onderliggende vraag bij de speciale Double Intuition-duetten die centraal staan in de dertiende editie van het Haagse CaDance Festival voor moderne dans....

Bij Double Intuition #1 is het contrast al van verre zichtbaar: de geconcentreerde Japanse danser Kenzo Kusuda steekt verbeten af bij de ruigere, meer vogelvrije Amos Ben-Tal (oud-danser van het Nederlands Dans Theater). Dat verschil buiten ze losjes uit. Soms zoeken ze elkaar op, tot in een komische paard-ruiter-scène aan toe, soms cirkelen ze van elkaar af – tot ze hun ledematen laten vangen door de verticale lichtbundels van laaggeplaatste rode spots. Zo verspringt ook de muziek: van harde gitaarrock via filmische glissando’s naar brassbandmuziek. Hoe vrij en jongensachtig ook, de choreografie maakt vooral een inwisselbare en willekeurige indruk. Het contrast blijft aan de oppervlakte.

De zonderlinge choreograaf en modeshow-regisseur Martin Butler zoekt in Double Intuition #2 juist een diepe verwantschap met performer Renée Copraij, oud-danseres en regieassistent van Jan Fabre. Uniform lopen ze in het bijna lege carré – de een in een net grijs kostuum, de ander in stemmig zwart-wit mantelpakje.

Een sterke vondst is de subtiele toenadering via omwegen. Eerst laten ze via touwtjes op afstand twee blankhouten stoelen tegen elkaar wippen. Later verbeelden ze in schaduwspel erotische Kamasutra-standjes: alleen hun geprojecteerde lichamen vrijen. Butlers affiniteit met mode is voelbaar in de secure esthetiek: pruiken, hemdjes, lamp, alles is op elkaar afgestemd.

Drijvende kracht achter deze performance is de vervormde live-muziek op een elektrische harp en een moderne variant van het draaiorgel. Maar Butler en Copraij doen met hun trage voortgang wel een erg groot beroep op het conceptueel meedenken van de toeschouwer. De consequente uitvoering dwingt respect af, maar de derde in plaats van eerste versnelling was spannender geweest.

Annette Embrechts

Meer over