Nieuws

Consument shopt en klaagt meer online

Het aantal mensen dat online aankopen doet, groeit gestaag. Parallel daaraan groeit ook het aantal klachten over de aanschaf via internet, vooral over levertijden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek onder 6.000 consumenten.

Een medewerker van post- en pakketbezorger PostNL sorteert pakketjes in het pakkettensorteercentrum. Beeld ANP
Een medewerker van post- en pakketbezorger PostNL sorteert pakketjes in het pakkettensorteercentrum.Beeld ANP

Ruim driekwart van de ondervraagden deed in de meetperiode een aankoop online. Dat betekende volgens het CBS een groei met 9 procent in vergelijking met een jaar eerder. Veelal ging het om de aankoop van schoenen, kleding en accessoires. Daarnaast zei ongeveer de helft van de ondervraagden maaltijden bij restaurants, fastfoodketens of cateraars online te hebben besteld. Verder komt naar voren dat mensen ook steeds meer geld uitgeven aan aankopen online.

Van de mensen die online shopten zei meer dan een kwart 500 euro of meer uit te hebben gegeven. Dat bedrag gold een jaar geleden voor ruim 20 procent. Mannen geven meer uit dan vrouwen. Ongeveer 30 procent van de mannen bestelde voor een bedrag van minstens 500 euro, tegen 22 procent van de vrouwen.

Van de kopers online had 56 procent een klacht, tegen 51 procent vorig jaar.

Meer over