Connexxion wil dochter Hermes niet verkopen

Het Limburgse busbedrijf Hermes blijft onder de paraplu van moeder Connexxion. Een paar jaar geleden moest het Hilversumse busbedrijf in opdracht van de politiek Hermes verkopen, maar Connexxion denkt daar niet meer aan....

Wel verkoopt Connexxion zijn belang van 46 procent in de Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten, BBA. Voor het Brabantse busbedrijf zijn nog twee Franse kopers in de race: CGEA, de moeder van het voormalige Lovers Rail en Transdev, de vervoerspoot van Groupe Caisse des Depots.

Het in eigen beheer houden van Hermes is het directe gevolg van de veranderde opstelling van de Nederlandse politiek. Oorspronkelijk moest Connexxion, toen nog Verenigd Streekvervoer Nederland (VSN) geheten, van de Nederlandse politiek worden opgesplitst. Anders mocht het busbedrijf niet meedoen met de toekomstige aanbestedingen. Van de Nederlandse regering moet in 2003 35 procent van het busvervoer openbaar zijn aanbesteed, terwijl in 2006 de gehele exploitatie van het busvervoer op de markt moet zijn.

Aanvankelijk stond in de wet (de Wet Personenvervoer) dat een bedrijf dat meer dan 50 procent van de markt verzorgde, niet mee mocht doen met die openbare veilingen. De concurrentie zou dan niet eerlijk zijn, omdat één partij een te grote macht zou hebben, zo was de redenering.

Connexxion had indertijd meer dan 90 procent en dus moest de onderneming in meerdere delen worden opgeknipt.

Voor deze reorganisatie trok het bedrijf honderden miljoenen guldens uit. Connexxion verkocht de noordelijke busbedrijven voor 150 miljoen gulden aan Arriva. Omdat het toen nog steeds ruim 60 procent van de markt in bezit had, moest ook Hermes naar buiten.

Maar toen de Tweede Kamer bij de behandeling van de nieuwe wet (Wet Personenvervoer) de marktmachtsnorm eruit haalde, was dit voor Connexxion het sein om de splitsing te staken en Hermes binnenboord te houden. De Tweede Kamer vindt dat de kartelpolitie NMa moet beslissen of er straks bij aanbestedingen te grote machtsconcentraties meedoen.

Connexxion verkoopt wel zijn minderheidsbelang in BBA. Het Brabantse busbedrijf vindt zichzelf te klein om zelfstandig te overleven. Naast Connexxion wil ook de provincie, de andere grootaandeelhouder, zijn belang verkopen. BBA moet ongeveer honderd miljoen gulden opbrengen.

Volgens ingewijden had Connexxion aanvankelijk een voorkeur om BBA aan het voor het Franse Cariane te verkopen. Connexxion werkt al samen met Cariane in het Achterhoekse vervoerbedrijf Syntus.

Maar toen Connexxion dit jaar besloot samen met CGEA mee te dingen naar de exploitatie van de hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Parijs, verdween Cariane ineens van het toneel. Nu gaat het nog om TransDev en CGEA. Connexxion ontkent dat het een voorkeur voor CGEA heeft.

Meer over