Concertgebouw verlegt koers van zomernachten naar Summernights

Het moest jonger en internationaler, de concertserie van het Concertgebouw. Dus: klassiek mét Jamai.

DOOR NELL WESTERLAKEN

AMSTERDAM - Het zijn wel grote, maar geen voor de hand liggende namen in een concertserie die van oorsprong klassiek is. Caro Emerald, Waylon, Ilse de Lange, Boddé en Van Vleuten, Jamai Loman, Lenette van Dongen: ze staan deze zomer allemaal een keer in het Concertgebouw tijdens de Robeco Summernights. Emerald beet zaterdagavond het spits af met het Metropole Orkest.

Het moest frisser na 25 jaar Robeco-concerten in de zomer, vond de leiding van het Concertgebouw, meer van deze tijd. Het zou ook fijn zijn af en toe jonger publiek binnen te krijgen en 'mensen die weleens luisteren naar klassiek maar nooit naar een concert gaan', zegt programmeur Anita Crow. Het is de derde keer dat Crow het festival samenstelt dat tot en met vorig jaar Robeco Zomerconcerten heette. De nieuwe naam, Robeco Summernights, is een aanwijzing dat het Concertgebouw zich nadrukkelijk richt op een internationaal publiek.

Er liep altijd al een lijntje pop en jazz door de zomerconcerten, maar dit jaar is de programmering van het klassieke festival opvallend 'populair'. Jamai Loman en ander musicalsterren zingen liedjes uit Disneyfilms . Boddé en Van Vleuten geven een humoristische muziekles. Cabaretière Lenette van Dongen, winnares van de AVRO-dirigeerwedstrijd Maestro, presenteert een avond met klassieke muziek die de sfeer oproept van vakantielanden.

'Klassiek vormt nadrukkelijk de hoofdmoot van de 87 concerten, maar we willen niet blijven hangen in een traditionele programmering', zegt Crow. Met de internetgeneratie in het hoofd, is een voorstelling geprogrammeerd van YouTubefilmpjes met klassieke muziek. Het publiek kan van tevoren de clips kiezen die worden begeleid door een orkest. Een zelfgemaakte clip insturen mag ook. Er staan een lig-concert en enkele middernachtconcerten op het programma.

De programmering is een indicatie van de richting die het Concertgebouw ook in de andere maanden wat meer wil inslaan, zegt Crow. 'Tegelijkertijd grijpen we terug op een traditie. In de jaren zestig, toen er nog weinig poppodia waren, stonden bands als The Doors en The Who bij ons op het podium.' De nieuwe koers is volgens haar geen reactie op het feit dat andere podia in Amsterdam, zoals het Muziekgebouw aan 't IJ, steeds meer klassiek programmeren, waardoor de concurrentie toeneemt.

undefined

Meer over