Computervakpers bidt om betere tijden

Wat de vakbladen betreft komt het economisch herstel dat zich zwakjes aan de einder aftekent geen tel te vroeg. De bijna-recessie slaat grote gaten in het medialandschap....

Voor sommigen komt de redding te laat. IDG Communications in Haarlem, specialist in computerkennis, liet een maand geleden het doek vallen voor NetworkWorld en CIO.

Het eerste blad ging jaren het leven door als LAN Magazine en spijkerde de kennis bij van de systeembeheerder. Het tweede tijdschrift was de kortstondige opvolger van InfoWorld en richtte zich op de educatie van IT-managers.

Niet al te veel florissanter staat de algemenere computervakpers ervoor. Automatisering Gids is niet meer de dikke IT-bijbel die de postbode vroeger amper door de brievenbus kreeg. Uitgeverij Ten Hagen & Stam, staat al drie jaar in de etalage.

Het rommelt ook bij Computable, waar hoofdredacteur William ten Brink een week geleden plots uit het colofon verdween. Naar verluid werd Ten Brink de vercommercialisering van het blad, onderdeel van VNU, te gortig.

Bladen als Automatisering Gids en Computable kampen met hetzelfde probleem. Ze worden door hun uitgevers gratis verzonden aan de doelgroep en drijven volledig op de kurk die advertentieinkomstenheet. En die slinkt. Adverteerders hebben ook het lot in handen van twee specialistische titels het het automatiseringssegment. Het gaat om Publish en D-Zone, twee titels die vormgevers op de hoogte houden van de ontwikkelingen in hun vakgebied. Voor vormgevers de smaakmakers van kranten, tijdschriften en websites is de computer een onmisbaar werktuig.

Van de twee rivalen heeft DZone de hoogste oplage, ruim 6500. Het leeuwendeel van het blad verschijnt dan ook in controlled circulation (5100 stuks), terwijl Publish het vrijwel helemaal moet hebben van zijn abonnees (4200 stuks op een gemiddelde oplage van 4900).

Vanwege zijn smallere basis raakt de economische tegenwind Publish harder. Uitgever Graficus Media in Hilversum moest de lezers in de eerste uitgave voor 2004 melden dat de verschijningsfrequentie wordt teruggebracht van negen naar zes edities (het maandblad sloeg vroeger alleen de maand augustus over).

Publish het 'magazine voor digitaal publiceren' is van de twee titels het meest praktisch ingesteld. Het biedt de vormgevers besprekingen van het nieuwste gereedschap voor hun vak, vooral software. Het blad heeft een rubriek waarin lezers elkaar van lastige computerproblemen afhelpen en een rubriek waarin design-goeroe Peter Kentie zijn geheimen deelt.

Dat noemt zich dan ook het 'magazine voor de grafische kunsten en de internet-industrie'.

Ook hier recensies van nieuwe producten, maar vooral veel aandacht voor het commerci werk van vakgenoten. Zo belicht het blad het succes van het Amsterdamse reclamebureau Kessels-Kramer, dat een campagne voor het kledingmerk Diesel heeft opgezet. Ook andere bureaus, designers en studios komen aan het woord.

Bij elkaar genomen vullen de titels voor grafische vormgevers elkaar prachtig aan. Laat D-Zone vooral zien wat de beroepsgroep voor fraais ontwerpt, Publish legt uit hoe ze dat doen.

Meer over