Computer flirt met tekenpotlood

De motorrijder trekt zich niets aan van het kader, en scheurt zo het plaatje in, terwijl op de achtergrond het geraas van vele cc's klinkt....

Er is beweging, er is geluid. Het is een strip, en ook weer niet.

De Killer is van oorsprong het beeldverhaal le Tueur van de Franse striptekenaars Matz en Jacamon. Maar nadat het Amsterdamse multimediabedrijf Submarine het verhaal onder handen nam van een huurmoordenaar die in een hotelkamer zijn professionele verleden overziet, is De Killer een Strip on line geworden. Zo'n dertig liefhebbers kijken in een zaal van het multimediagebouw Medi@haarlem naar een hypermoderne representant van het stripverhaal.

De presentatie van De Killer maakt onderdeel uit van 'Strips onder stroom' - een van de thema's die op de Stripdagen in Haarlem wordt belicht en vertelt wat je krijgt als de computer flirt met het tekenpotlood. Want de ontwikkelingen van het internet zijn ook niet aan de strip voorbijgegaan.

En De Killer, te zien op www.submarinechannel.nl, is iets bijzonders. De toevoegingen van geluid en beweging schieten nergens tekort, wat voorkomt dat je denkt naar een gemankeerde animatie te kijken. En ze hebben ook niet de overbodigheid van opgepompte special effects. Het geluid van een aansteker, een kruipende zweetdruppel, de ruis van een hotel-tv, ze dragen allemaal bij aan de sinistere sfeer van het verhaal.

Maar was bij De Killer de papieren strip nog de bron en de internetfilm de afgeleide, de Amerikaan Scott McCloud gaat nog een stapje verder. In het toekomstbeeld dat hij schetst in zijn boek Reinventing Comics is papier passé. Op een batterij online computers kun je op zijn website zelf plaatjes toevoegen en zo de loop van het verhaal beïnvloeden. Door de vele suggesties van de bezoekers is een wirwar van verhaallijnen ontstaan die je kunt volgen door met je muis te scrollen.

Een nieuwe digitale ontwikkeling, en een hele logische volgens een van de Stripdagen-organisatoren Toon Dohmen. Had de strip met tekenaars als Lorenzo Mattotti en Jacques Tardi al literaire en artistieke verdieping gekregen, nu heeft de technologie zijn zegeningen verleend. En daarmee gepaard, is ook een nieuw soort stripliefhebber ontstaan. Jonge mensen die waarschijnlijk eerder in contact zijn gekomen met Microsoft en Yahoo dan met Asterix en de gouden ketel.

Dohmen: 'Er bestaat een groep liefhebbers die strips niet meer lezen uit nostalgische overwegingen of omdat ze vanuit hun jeugd een blijvende interesse hebben ontwikkeld, maar omdat ze een bepaalde verbondenheid voelen met het onderwerp.'

Striptekening is een uitdrukkingsvorm geworden zoals muziek dat is. En de expressie en behandelde onderwerpen zijn daarbij net zo divers. Safe Area Gorazde van de VPRO Grand Prix winnaar Joe Sacco bijvoorbeeld is volgens Dohmen niet minder dan een getekend journalistiek document. 'Vergelijkbaar met wat George Orwell bijvoorbeeld deed met zijn verslagen van de Spaanse Burgeroorlog.'

Ze zijn er nog wel, de mannen in de dertig en veertig, gewapend met lijstjes die de lege plekken van hun jeugdsentiment moeten vullen. Maar ze zijn in de minderheid geraakt in de beurstent op de Grote Markt in Haarlem.

Luc Meuws (40, Kuifjekuif, Kuifjerugzak) is er één van. Hij verzamelt twaalf jaar alles van 's werelds bekendste reporter. Hij heeft zijn stripverzameling al lang compleet en daarbij nog Kuifjes in 35 verschillende talen. Als oprichter van het Hergé Genootschap heeft hij zelf een boekje uitgegeven met Kuifjeportretten, getekend door andere striptekenaars.

Strips onder Stroom heeft hij nog niet bezocht. 'Da's toch een ander publiek dan de mensen die hier rondlopen. Mensen die geïnteresseerd zijn in het plaatjes kijken.' Maar hij is ook weer niet zo eenkennig. Meuws heeft een paar Cowboy Henk albums gekocht van Kamagurka en Herr Seele.

Maar stiekem heeft dat ook weer met die andere Belgische held te maken en hij wijst op de titel van een van de Cowboy Henk albums: 'De Bananenkuif'.

Meer over