Comfortabeler kan een tweewieler niet zijn

Als het zilverkleurige prototype van Gazelle's Easy E-Glider geruisloos over het glooiende marktplein van Geldermalsen rolt, brult een vroege terrasbezoeker: 'Moet je dát zien!' Hij gebaart wild met zijn armen....

Theo Nijenhuis

Prototypes trekken aandacht en zeker een fiets die gemaakt lijkt voor een rit op de maan. 'Cool, man', roept een joch op een kinderfietsje.

Interessanter is de nietszeggende blik van een middelbare scholier die buiten het stadje een viaduct opzwoegt, hoofd en bovenlijf gebogen voor een straffe bries.

Aan de andere kant van de weg is de techniek jaren verder. Daar maakt de elektrisch aangedreven E-Glider de klim met een snelheid van twintig kilometer per uur. De testrijder leunt lui achterover. Comfortabeler kan het niet en ook niet gemakkelijker.

Perfect rijdt het prototype niet. De wielbasis is lang, slalommen lastig. Maar met een elektrische fiets is hij niet te vergelijken. Bij het station van Geldermalsen haalt de E-Glider met de bries in de rug precies dertig kilometer per uur. Als het lukt, krijgen fietsverhuurders op Texel de primeur, en kunnen ze E-Gliders kopen voor ongeveer vierduizend euro, dankzij subsidies.

Een peiling onder tachtig bezoekers van de FietsRAI heeft uitgewezen dat de consument de Glider mooi vindt, maar er grosso modo tweeduizend euro voor over heeft.

Dat is logisch, want hij wordt vergelijken met andere fietsen. Maar de Easy E-Glider is eigenlijk geen concurrent van andere fietsen, maar van de auto. In verstedelijkt gebied is hij sneller - zeker op afstanden tot 20 kilometer - en in het gebruik goedkoper. Een driedelige kap moet de gebruiker beschermen tegen een regenbui.

De C1 van BMW heeft in het filegevoelige Parijs bewezen dat dergelijke voertuigjes buitengewoon populair zijn. Maar de E-Glider staat nog in een file van procedures. De Rijksdienst voor het Wegverkeer is deze week begonnen aan de keuring, subsidies moeten worden aangevraagd en Gazelle zal uiteindelijk een risico moeten nemen door hem te gaan bouwen.

Met de C1 gaat het ondertussen niet goed. Hij is uit productie genomen. C1's zijn nog te krijgen, volop zelfs. Maar volgens BMW is het voertuigje geen verkoopsucces geworden.

Een van de redenen? BMW: 'Ze waren hun tijd te ver vooruit.'

Meer over