Coca-Cola moet moslim koesteren

Amerikaanse multinationals voelen zich sinds 11 september slecht op hun gemak in de Arabische wereld. Veel multinationals hebben hun expats teruggeroepen en wachten af....

Consumenten in de islamitische wereld koesteren namelijk geen weerzin tegen Amerikaanse merken. Nike, Coca-Cola, Ford of Motorola worden eerder beschouwd als wereldmerk dan als Amerikaans merk, zo bleek de aan Harvard Business School verbonden hoogleraren Quelch en Holt. Ze ondervroegen consumenten in Egypte, Indonesin Turkije en vergeleken de uitkomsten met consumentenonderzoek in onder meer Japan, Frankrijk, Polen, Groot-BrittanniBrazilin China. Er bleek geen onderscheid in voorkeur te bestaan.

Ook de veronderstelling dat islamitische consumenten sympathieker zouden staan tegenover de beweging van anti-globalisten, bleek niet juist. Ofschoon maar liefst 13 procent van de ondervraagden het sentiment van de anti-globalisten bleek te delen, betrof dit vooral consumenten uit Groot-Brittannin China (!). Het kan dus geen verbazing wekken, zo schrijven de auteurs, dat in 2003 zowel Pepsi als Coke hun beste resultaten ooit in de Arabische wereld boekten.

Amerikaanse multinationals moeten hun wereldwijde succes met trots uitdragen in plaats van het te verbergen, menen de hoogleraren. De markt in de islamitische landen stelt op dit moment nog niet veel voor; Coca-Cola haalt er hooguit 3 procent van zijn omzet. Slechts 5 procent van de bevolking in de islamitische wereld kan zich aupt westerse producten veroorloven. Maar over tien jaar zal 30 procent van de wereldbevolking uit moslims bestaan. Om te blijven groeien zullen multinationals hun activiteiten juist in derde wereldlanden moeten opvoeren al was het alleen maar omdat de bevolkingsgroei in het westen stilvalt.

Het ware beter, aldus de hoogleraren, als Amerikaanse multinationals niet alleen hun activiteiten maar ook hun besturen zouden globaliseren. In hoeveel raden van bestuur van grote ondernemingen heeft een moslim zitting?

Meer over