Coberco maakt meer winst met minder kaas

De strategie van Friesland Coberco Dairy Foods om met mínder kaas méér winst te maken, lijkt toch te slagen. De winstgroei van 30 miljoen gulden over 1998 dankt het concern voor 90 procent aan de kaasdivisie....

Nederlandse kaas is een bulkproduct waarop nauwelijks nog werd verdiend. Bovendien stagneert de kaasconsumptie in Nederland. Daarom besloot Friesland Coberco - verreweg de grootste kaasproducent van Nederland - vorig jaar de productie met ongeveer 10 procent in te krimpen.

De beoogde prijsverhoging bleef uit. De kaasprijs staat juist enorm onder druk. En de Duitse kaas-producenten sprongen gretig in het gat dat Coberco op de Nederlandse markt liet vallen.

Toch werkt de strategie, benadrukte J. Plageman, vice-voorzitter van de concerndirectie van Friesland Coberco. 'We prefereren resultaat boven volume. We hebben bewust 200 miljoen aan omzet laten liggen. En verliesgevende omzet hebben we afgestoten. De kwaliteit van de winst is verbeterd'.

Hoe groot de bijdrage van het kaasbedrijf aan de winst is, wil Friesland Coberco niet kwijt. Wel dat kaas de motor is achter de winstsprong van 30 miljoen gulden in 1998 naar 130 miljoen gulden. Zonder aanloopverliezen van nieuwe vestigingen in Colombia, China en Peru zou die winst echter hoger zijn geweest. Maar ook over de hoogte van die aanloop verliezen doet de coöperatie geen mededeling.

In ieder geval gaat Friesland Coberco door met de productiebeperking. Bovendien worden de marketing-inspanningen flink verhoogd om (duurdere) merkkazen aan de man te brengen. Die merkkazen (onder andere Kernhem en Kollumer) maken nu nog slechts 5 procent van de kaasomzet van FCDF uit.

In haar eerste boekjaar maakte Friesland Coberco een winst van 130 miljoen gulden op een omzet van 8,6 miljard. De omzet daalde met 6,5 procent.

Meer over