CNN beleeft slechtste maand in twintig jaar

AMSTERDAM - Het is begin 2011 als de Britse journalist Piers Morgan op CNN het stokje overneemt van legende Larry King. Piers Morgan Tonight moet het prime time slot op de Amerikaanse nieuwszender nieuw leven inblazen. Het gemiddelde van 600 duizend kijkers van het oude succesprogramma Larry King Live moet omhoog. Het tegenovergestelde gebeurt.

Vorige maand keken er gemiddeld slechts 417 duizend Amerikanen naar het interviewprogramma van Morgan, zo blijkt uit kijkcijfers van Nielsen TV Ratings.

Maar niet alleen Piers Morgan doet het ver beneden verwachting op CNN. Ook de andere paradepaardjes van de zender verliezen in een razend tempo hun kijkers. De grijsblonde Anderson Cooper zag de afgelopen twaalf maanden een kwart van zijn kijkers verdwijnen. En Wolf Blitzer, die alleen al vanwege zijn naam miljoenen kijkers verdient en in Nederland een begrip werd tijdens de Eerste Golfoorlog, moest het afgelopen maand met de helft minder kijkers voor zijn Situation Room doen dan een jaar eerder.

Afgelopen maand trok CNN nog maar een schamel gemiddelde van 288 duizend kijkers per dag; 52 procent minder dan dezelfde maand vorig jaar. Het was de slechtste maand voor de Amerikaanse nieuwszender - die zich graag The world's news leader noemt - in twintig jaar tijd.

Ook concurrenten Fox News Channel en MSNBC verliezen kijkers, maar met respectievelijk iets minder dan 10 en rond de 20 procent bloeden ze een stuk minder snel leeg dan CNN.

Een van de verklaringen is dat CNN het vooral moet hebben van het grote nieuws: bij verkiezingen, oorlogen en aanslagen stemmen mensen nog altijd massaal af op het 'objectieve' CNN, maar daarna keren de kijkers de zender net zo makkelijk de rug toe. Vorig jaar mei profiteerde CNN van de dood van Osama Bin Laden en grote tornado's in de VS. Afgelopen meimaand was echter een nieuwsluwe maand.

Maar om alleen te wijzen naar het gebrek aan groot nieuws is te simpel. CNN zou kleur moeten bekennen, zegt de Amerikaanse professor Televisie en Populaire Cultuur, Robert Thompson in The Independent. 'Ze proberen vast te houden aan ouderwets, objectief nieuws, terwijl hun concurrenten er achter zijn dat je juist het tegenovergestelde moet doen om kijkers te trekken bij gebrek aan groot nieuws.'

undefined

Meer over