Circuit

'Nee, het is niet allemaal even netjes gegaan', luidt in Hilversum het eufemistische commentaar op het politieke steekspel rond de NOS-top....

Witheet

Daalmeijer

Nieuwe weddenschappen in Hilversum: wie worden de netmanagers van Nederland 1 en 3? Belangrijke functies, want deze 'hoofdredacteuren' moeten duidelijk maken waar die zenders voor staan. Op 3, bij VARA, VPRO en NPS, is de situatie dramatisch. 'We zijn weer terug bij nul', verzucht een bestuurder, nadat eerder deze week Marja Wagenaar, een PvdA-politica die nu maar de Tweede Kamer in gaat, was gestuit op een VPRO-veto. Zij was de favoriet van VARA-directeur Vera Keur, die in december een akkoord wil. Dat vergroot de kansen voor de ideale compromisfiguur: NPS-directeur Willem van Beusekom. Op Nederland 1 gaat de sollicitatieprocedure een stuk vlotter: Joop Daalmeijer, de baas van Canal+, is de enig overgebleven kandidaat.

Sterke man

Tumult bij de TROS, de omroep waar Huib Boermans onstuimig carrière maakt. De gevallen koning van de commerciële televisie, tot juni nog de scepter zwaaiend over RTL4/5 en Veronica, kreeg onlangs de klus om de TROS-ploeg van 2Vandaag in het gareel te krijgen. Nu mag hij ook nog een belangrijke business-unit, die voor eigen tv-producties, gaan leiden. Boermans treft in de TROS een organisatie vol interne spanning aan. Woensdag riep de ondernemingsraad het personeel bijeen in een restaurant om te praten over een conflict met de directie. Onderwerp: het nieuwe managementteam, waarin tot verdriet van het personeel ook Manon Polak, hoofd personeelszaken, is opgenomen. Geen bezwaar bestaat er tegen Boermans, die op den duur wel eens tot de sterke man van de gehele omroep kan uitgroeien.

PvdA/VARA

Marjet van Zuijlen, mediaspecialist van de PvdA, blijft op gespannen voet leven met de VARA. Tijdens een debatje op het Omroepcongres kwam zij onlangs openlijk in aanvaring met VARA-directeur Vera Keur, óók PvdA, die zich hardop afvroeg: 'Wie vertegenwoordig je eigenlijk?'

Afgelopen zaterdag botste Van Zuijlen in Het Lagerhuis met Keurs voorganger Marcel van Dam. Mag een politieke partij reclame maken op commerciële zenders? Van Zuijlen zag geen verschil met een krantenadvertentie. 'In het NOS Journaal krijgt een politicus 15 seconden. Ik ben blij met een spot van een minuut op SBS 6.'

Zoiets had Van Dam nog nooit gehoord. Hij repte, verdwalend in zijn eigen woorden, over 'smakeloze filmpjes' en 'platte kreten', en vond een marktkraam nog niet zo'n slecht podium. Van Zuijlen: 'U moet niet zo in die achteruitkijkspiegel kijken.' Een prominente plaats op de PvdA-lijst levert haar originele gedrag niet op: Van Zuijlen staat, zo blijkt uit de deze week gepubliceerde lijst, slechts negentiende.

Meer over