Circuit

Een schrijnend contrast afgelopen woensdag op het Nationale Omroepcongres: terwijl dominee Arie ('zeg maar Arie') van der Veer indruk op de zaal vol mediabonzen wist te maken met een vlotlopend betoogje, zaten Patrick Tillieux en Willem van der Meer de Walcheren, de twee directieleden van HMG (RTL 4 en 5,...

Pijnlijk gesprek

Proefparool

Wil het vlotten met het vernieuwde Het Parool? 'Het eerste signaal is positief', meent commercieel projectleider R. Pelle. 'We hebben in ieder geval de plank niet finaal misgeslagen.' Pelle meldt 23 duizend proefabonnees in september, de maand waarin kranten extra werven, omdat hun jaarlijkse oplagemeting plaatsvindt. Vorig jaar september haalde Het Parool zestienduizend proefabonnees. Maar kan de krant die aanwas ook vasthouden? Volgens Pelle kiest 18 procent van de proefabonnees voor een vast abonnement. De losse verkoop verdubbelde tot zestienduizend.

Die cijfers leidden op de redactie tot voorzichtig optimisme. Minder vrolijk staan de gezichten wanneer de kwaliteit van de column van Freek de Jonge ter sprake komt. Hoofdredacteur Matthijs van Nieuwkerk staat er nog volledig achter: 'Ik ben heel tevreden over Freek. Mocht er discussie zijn op de redactie, dan heeft die mijn kamer nog niet bereikt.'

Nederland betaalt

Gaat het toch nog lukken met betaaltelevisie in Nederland? Jarenlang was FilmNet het afschrikwekkende voorbeeld: de enige zender die poogde het publiek apart te laten betalen voor zijn televisieprogramma's, leed consequent zware verliezen. Vorig jaar dacht Sport 7 het publiek tot betalen te kunnen bewegen, wat tot een grandioos fiasco leidde. Sinds begin augustus doet het Franse Canal+ opnieuw een poging: het arme FilmNet werd opgekocht en directeur Joop Daalmeijer verruilde middelmatig voetbal en harde porno voor meer 'Top-drievoetbal' (Ajax, Feyenoord en PSV) en 'vrouwvriendelijker' porno. De betaalzender kreeg er in augustus veertienduizend en in september zelfs nog iets meer abonnees bij, waardoor de teller nu op 206 duizend is beland. Duizenden gratis abonnementen werden beëindigd. Daalmeijer hoopt nu op 260 duizend abonnees bij het begin van het volgende seizoen. Winst maken is er overigens pas in 2000 of 2001 bij.

Rens faxt door

Peter Jan Rens blijft vreemde sprongen maken om zijn Late Night Show in leven te houden. Zijn nieuwste vondst: engagement. Het vertrek van de familie Gümüs ontlokte Rens de volgende uitspraak: 'Het land uitzetten - dat ken ik nog van 1940-1945.'

Intussen blijven Rens' fax en computer berichten ophoesten. Tot verbazing van zijn kijkers. De 'interactiviteit' van het programma leidt alleen maar af. Wie Rens bezig ziet, vraagt zich af waarom die apparaten nog niet de studio zijn uitgegooid.

Het antwoord is banaler dan Rens' engagement: zijn show wordt gesponsord door KPN die in ruil voor geld de zegeningen van de fax en e-mail verspreid wil zien.

Meer over