Christina Curry lijkt onverschillig, maar ze checkt constant of ze nog likes krijgt

De docu over Christina Curry biedt een kijk op het leven van een meisje wiens privéleven altijd publiek is geweest.

null Beeld de Volkskrant
Beeld de Volkskrant

Christina Curry - de dochter van Patricia Paay en Adam Curry - heeft net een fotoshoot in Tuschinski achter de rug, waarbij ze languit op een fluwelen bank gelegen wulps in de cameralens keek. Een paars-rode doek bedekte haar getatoeëerde lijf voor een deel, maar liet haar gepiercete tepels onverhuld. Later, als Curry afgeschminkt en met een oversized trui aan thuis op de bank zit, zet ze de foto op Instagram. Even bijsnijden, paar filtertjes erover en klaar.

null Beeld
Beeld

Nou ja, niet bepaald klaar. Onmiddellijk nadat ze de foto heeft gepost, begint ze het scherm naar beneden trekken en weer los te laten; verversen, om te kijken hoeveel mensen haar foto hebben geliket. Daar is de eerste like al, en daar de tweede, de derde, de vierde. Verversen, verversen, verversen. Als ze haar telefoon weglegt, bliepen de meldingen van de likes een voor een op haar thuisscherm.

Het was misschien wel de meest veelzeggende scène uit Christina Curry - In Real Life, een documentaire over Instagram-beroemdheid Curry, gemaakt en uitgezonden door de Nederlandse tak van Viceland, de televisiezender van Vice. Het is een van de eerste eigen producties van Viceland, dat nog niet door veel televisiekijkende millennials gevonden wordt. De première van Christina Curry - IRL trok afgelopen zaterdag 16 duizend kijkers - precies de helft van het aantal volgers van Curry's Instagram.

Het helpt niet dat de programma's van Viceland niet online terug te kijken zijn. Wie alsnog de documentaire over Christina Curry wil zien, zal moeten wachten op een herhaling - wat je met extreem veel goede wil zou kunnen zien als een staaltje postmoderne meta-ironie, maar eigenlijk gewoon erg oud-mediaal is.

Hoe dan ook, Christina Curry - IRL verdient een groter publiek dan het handjevol mensen dat zaterdagavond inschakelde. Enerzijds omdat filmmaker Sophie Dros (Genderbende) een interessante inkijk biedt in het leven van een, inmiddels volwassen, meisje dat van jongs af omringd werd door camera's, wiens privéleven altijd publiek is geweest en die opgroeide met, zoals Curry in de documentaire zegt, een verknipt vrouwbeeld. 'Dat heeft gevolgen gehad in hoe ik me liet behandelen door mannen. Dat ik zo over mijn grenzen heb laten gaan. Ik deed heel seksueel en extravert over alles, maar dat was ik gewoon niet.'

Maar waar Christina Curry - IRL vooral goed in slaagt, is een veelzeggend beeld schetsen van een generatie die vergroeid is met zijn telefoon, continu balanceert tussen de persoon die ze online willen zijn en de persoon die ze echt zijn, en die de leegte in zichzelf probeert te vullen met de caloriearme liefde van allerlei soorten likes. Een constante stroom bevestiging die alleen nog maar meer behoefte aan bevestiging tot gevolg heeft.

'Ze is heel erg van: 'hier ben ik', zegt een fan over Christina. 'Dit is wie ik ben en als je het niet leuk vindt, dan jammer.' Dat is inderdaad wat Curry uitstraalt op haar zorgvuldig gecureerde Instagram-pagina. Maar ondertussen zit ze rokend op de bank te checken of ze nog likes heeft. 'Ik ben eigenlijk heel blij met heel weinig', zegt Curry aan het eind van de documentaire. De kijker weet tegen die tijd wel beter.

Meer over