Chipmunk knaagt aan vertrouwen van zijn klant

Tijd voor een nieuwe Apple, denkt een redacteur van de Volkskrant. Hij stapt de internetwinkel binnen van Chipmunk in Eindhoven....

Dat klopt, antwoordt eigenaar H. van Arkel. Sinds 1 februari van dit jaar, doceert Van Arkel, is een nieuwe wet van kracht die het kopen via postorders of internet regelt. Volgens hem geven die nieuwe spelregels consumenten zoveel extra bescherming, dat hij zijn prijzen heeft verhoogd om de risico's af te dekken als klanten bestelde goederen terugsturen.

Zo zou een consument binnen 7 dagen producten mogen terugsturen - zonder opgaaf van reden. Ook daarna zou een klant zijn geld kunnen terugeisen als de computer niet doet wat hij ervan verwacht, meent Van Arkel. En een klant zou ook ná afloop van de garantietermijn nog met succes verhaal kunnen halen bij Chipmunk. Misschien wel tot 3 jaar na aankoop. Allemaal dankzij de nieuwe wet.

Bij de Consumentenbond fronst men de wenkbrauwen. 'Zoveel is er niet veranderd in de wet. Een hele hoop regels bestonden al voor postorderwinkels', meldt woordvoerder E. van Kouwen. Een bedrijf dat zijn zaken netjes doet, heeft niks te vrezen. Het is volgens Van Kouwen zeker niet zo dat de bedrijven vanaf 1 februari opeens aan de leeuwen zijn overgeleverd.

Maar de consument in Eindhoven wel aan de knaagdieren.

Meer over