Chinezen gaan smog te lijf met Philips

Philips komt met een nieuwe luchtzuiveraar, te bedienen met een app, zoals steeds meer apparaten uit Eindhoven.

Om smerige lucht op te snuiven is er geen betere plek op aarde dan Peking. De smog in de Chinese hoofdstad steeg begin dit jaar naar zo'n hoog niveau, dat meetresultaten niet langer pasten in een Amerikaanse index waarmee de mate van luchtvervuiling wordt aangegeven. De index gaat tot 500 punten, terwijl in Peking een waarde van 755 werd gemeten.

'Zoals de Britten elk moment van de dag de weersvoorspelling bekijken, zo vaak checken Chinezen in de grote steden de kwaliteit van de lucht', zegt Alberto Prado, vicepresident digitale innovatie bij de consumer lifestyle-divisie van Philips. Geen wonder dat de nieuwe luchtzuiveraar die het Eindhovense concern deze week toont op de IFA-beurs in Berlijn eerst in China wordt geïntroduceerd.

De Smart Air Purifier borduurt voort op de luchtzuiveraars die Philips al sinds 2008 met succes in China aan de man brengt. De smog buitenshuis kan er niet mee worden bestreden, maar het toestel kan wel de lucht binnenshuis zuiveren van schadelijke stoffen en allergenen.

De Smart Air Purifier is via internet op afstand bestuurbaar. Prado: 'Dat heeft als voordeel dat het apparaat niet de hele dag hoeft aan te staan. Als de lucht niet schoon genoeg is, kun je de luchtzuiveraar aanzetten een uur voordat je kinderen van school komen.' De app toont ook de kwaliteit van de buitenlucht. 'Zodat je je kinderen kunt waarschuwen dat ze niet buiten moeten spelen.'

Statistieken in de app laten de kopers van een Smart Air Purifier zien hoe goed het apparaat hun kwaliteit van leven verbetert. Dat sluit perfect aan bij de mission statement van Philips. De statistieken bevorderen ook de kwaliteit van omzet van het concern. Pieter Nota, de baas van Consumer Lifestyle: 'De app geeft ook een seintje als de filters aan vervanging toe zijn. Dat is een prettige terugkerende bron van inkomsten.'

De Smart Air Purifier is een voorbeeld van de koers die Philips is ingeslagen. Bij het oude Philips werden in een laboratorium in Eindhoven eerst apparaten bedacht waarin nieuwe technologie kon worden toegepast. Pas daarna werd er bekeken of de consument daar ook behoefte aan had.

'We willen niet overkomen als technologiepusher', beschrijft Prado het nieuwe Philips. 'We willen dingen maken die consumenten echt nodig hebben.' Die noodzakelijke apparaten zijn meer en meer digitaal en met internet verbonden. 'We leven in een samenleving waarin we permanent online zijn', stelt Prado.

Wat niet wil zeggen dat de innovatiepaus elk apparaat uit het omvangrijke portfolio van Philips online wil brengen. Op een dia van een presentatie die hij in juni gaf op een technologiesymposium in Bussum laat Prado een schrikbeeld zien van ongerichte digitalisering. In een keuken zie je allerlei huishoudelijke apparaten 'communiceren'. 'Je gebruikt me maar een keer per maand', klaagt de blender. 'Er moet wel een toegevoegde waarde zijn', zegt Prado.

De voortschrijdende digitalisering van huishoudelijke apparaten heeft een groot voordeel voor de ontwerpers van Philips. 'Digitale innovatie draait om snelheid. Vroeger was een product af als het naar de markt werd gebracht, in de digitale wereld hoeft een product niet perfect te zijn.'

Software laat zich gemakkelijk en sneller verbeteren, denkt Prado. Aan hem de taak om Philips meer te laten denken als een internetbedrijf.

IFA: sinds 1924 een toonkamer van technologie

In Berlijn begint vandaag de Internationale Funkausstellung (IFA), de oudste handelsbeurs van Duitsland en de grootste vakbeurs voor consumentenelektronica van Europa. In het begin legde de IFA zich vooral toe op radio- en zendapparatuur, maar de Berliner Messe toont nu de laatste snufjes van een breder scale producten zoals computers, mobiele telefoons, tablets, televisies, mediaspelers en voor een deel huishoudelijke toepassingen. Philips is sinds het ontstaan van de beurs in 1924 een vaste deelnemer. In 1928 vond op de beurs een van de eerste tv-uitzendingen ter wereld plaats, in 1932 werd in Berlijn de eerste autoradio gedemonstreerd. Nadat de Tweede Wereldoorlog was uitgebroken, lag de IFA negen jaar stil.

Dit jaar gaat de aandacht uit naar de smartwatch, Ultra HD televisies (met een resolutie van 2.160 tot 4.320 pixels) en met internet verbonden auto's. De Funkausstellung verwacht tot volgende week woensdag 114 duizend bezoekers.

V brengt dinsdag uitvoerig verslag uit van het gadgetfestijn in Berlijn.

undefined

Meer over