Nieuws

Chinees fotomodel staat op tegen haters: ‘Ben ik met mijn kleine ogen dan geen Chinees?’

Wat internationale modemerken en topfotografen niet durven, doet een onbekend Chinees fotomodel wel: Cai Niangniang, die rond Kerst slachtoffer werd van een online-aanval tegen ‘onpatriottisch’ gebruik van modellen die niet voldoen aan het Chinese schoonheidsideaal, staat op tegen nationalistische haters.

Marije Vlaskamp
Cai Niangniang in de reclame van noodlebedrijf Drie Eekhoorns Beeld Drie Eekhoorns
Cai Niangniang in de reclame van noodlebedrijf Drie EekhoornsBeeld Drie Eekhoorns

‘Vernederen mensen met kleine ogen China vanaf de dag dat ze geboren zijn? Ben ik met mijn kleine ogen dan geen Chinees?’ aldus de hartekreet van Cai Niangniang op Sina Weibo, de Chinese variant op Twitter.

Cai, afkomstig uit de westelijke provincie Sichuan, was in 2019 het gezicht van de instant-noedels van snackbedrijf Drie Eekhoorns. Dat wilde een campagne in de modieuze ‘guochao-stijl’, die druipt van de nostalgische Chinese elementen. Het gezicht van Cai met haar volle lippen en enkele oogleden past daarbij, maar internetgebruikers vinden haar ‘misselijkmakende’ uiterlijk nu aanleiding om Drie Eekhoorns en het model te beschuldigen van gebrek aan vaderlandsliefde. Dat is in het nationalistische China, waar steeds vaker reclames en culturele uitingen problematisch worden gevonden omdat ze de ‘gevoelens van het Chinese volk kwetsen’, een doodzonde.

De ophef rond Cais ogen lijkt op recente verontwaardiging rond een campagne voor het Franse modemerk Dior door de Chinese topfotograaf Chen Man, wier modellen niet voldoen aan het schoonheidsideaal van een bleke huid en grote ogen met ‘westerse’ dubbele oogleden. Dat uiterlijk is al decennia zo populair dat een bloeiende industrie is ontstaan van plastische chirurgie, bleekproducten voor de huid en stickertjes die oogleden dubbel laten lijken.

Negatieve stereotypes

Chen Man ging door het stof wegens haar zwakke ‘ideologische bewustzijn’, Dior beloofde ‘de gevoelens van het Chinese volk voortaan ‘te respecteren’ en de gewraakte foto's werden van een tentoonstelling verwijderd.

Vorige week dachten nationalisten opnieuw beet te hebben met de campagne van Drie Eekhoorns; had het merk het model haar ogen laten toeknijpen, zodat ze ‘spleetogen’ had? Was opzettelijk een ‘lelijk’ model gekozen om in te spelen op westerse ‘negatieve stereotypes’? Was met make-up het accent op haar ogen gelegd, om het Chinees uiterlijk te ‘demoniseren'?

Geschrokken haalde het snackbedrijf de campagne van het internet. ‘Het spijt ons oprecht dat het model (...) niet past bij de mainstream-smaak en dat ze het grote publiek zich onprettig laat voelen’, aldus een verklaring van Drie Eekhoorns.

Cai weigerde echter excuses aan te bieden voor haar uiterlijk. Zondag trok ze van leer tegen de ‘morbide obsessie’ om vrouwen met kleine ogen online aan te vallen als de personificatie van opzettelijke vernedering van Chinese trots. Cai plaatste privé-foto's van zichzelf als bewijs dat haar uiterlijk niet is gemanipuleerd. ‘Ik dank mijn uiterlijk aan mijn vader en moeder. Ik kom rond van dit werk, maar uit pr-overwegingen durven steeds minder merken modellen met mijn type uiterlijk te gebruiken,’ aldus Cai, die benadrukte dat ze wel degelijk een patriot is.

Meer over