NIEUWS

CDA onthult donateur waar Omtzigt naar verwees: ondernemer gaf 1,2 miljoen euro aan campagne

Ondernemer Hans van der Wind heeft het CDA in aanloop naar de Kamerverkiezingen met 1,2 miljoen euro gesteund. Dat geld was afkomstig uit twee verschillende vennootschappen. Dat maakte het CDA maandagavond bekend.

Lijsttrekker Wopke Hoekstra tijdens het partijcongres van het CDA, aan het begin van de verkiezingscampagne. Beeld ANP
Lijsttrekker Wopke Hoekstra tijdens het partijcongres van het CDA, aan het begin van de verkiezingscampagne.Beeld ANP

Kamerlid Pieter Omtzigt schrijft in zijn vorige week uitgelekte notitie dat het CDA over drie sponsoren, die samen een miljoen euro zouden hebben gestort in de campagnekas van het CDA. Omtzigt suggereert dat zij hiermee invloed hebben gekocht op de koers van de partijen op de leiderswissel, waarbij Hugo de Jonge voor Wopke Hoekstra werd ingeruild als lijsttrekker. Uit de gegevens die het CDA nu openbaar maakt, blijkt het om één sponsor te gaan, die vrijwel in z’n eentje de campagnekas heeft gevuld.

Van der Wind is voorzitter van de commissie fondsenwerving van het CDA, en lid van het campagneteam. Die laatste functie betekent dat Van der Wind wel invloed had op hoe de partij zich naar buiten presenteerde. ‘Donateurs hebben op geen enkele manier de inhoudelijke koers van de partij kunnen beïnvloeden’, stelt het CDA.

Van der Wind maakte fortuin met de verkoop van Van Dijks schoolboekenhuis. Hij is nu eigenaar van Luxe Tenten, dat wereldwijd opereert. Van der Wind behoort al vijftien jaar tot de gulle gevers van het CDA. Hij behoort tot de oprichters van de Club van 100, bedoeld om campagnefondsen te werven.

Meer over