Casual friday verhoogt produktiviteit

Amerikaanse bedrijven sporen in navolging van IBM hun werknemers aan zich minder formeel te kleden. Bij het computerbedrijf gingen de werknemers altijd donkerblauw gekleed....

Volgens het blad Textielvisie hebben inmiddels duizenden Amerikaanse ondernemingen de zogeheten casual friday ingevoerd. Vier dagen per week dragen de witte boorden keurig kantoorkleding, maar op vrijdag laten ze pak en das thuis en komen ze in vrijetijdskleding op de vloer. 'Dat kan een nette kantoenen broek met een polootje zijn, maar ook een spijkerbroek met t-shirt.'

Bij liefst 57 procent van de Amerikaanse bedrijven worden op vrijdag geen pakken meer gedragen. Bij een groot aantal is de zakelijke kleding zelfs helemaal afgeschaft.

Saturn Corporation, een van de dochters van General Motors, laat iedere werknemer, inclusief de directeur, in vrijetijdskleding lopen. De achterliggende gedachte is dat verschillen in kleding de afstand tussen het management en de mensen op de werkvloer vergroten. 'Als iedereen hetzelfde draagt, bevordert dat de goede sfeer en wordt beter samengewerkt.'

Bedrijven die de 'casual friday' hebben ingevoerd, merken volgens het blad dat op vrijdagen de saamhorigheid en de produktiviteit groter zijn. Dat is de reden dat Amerikaanse bedrijven ook in de buitenlandse vestigingen het dragen van pakken op vrijdag willen afschaffen. In Japan gaat dat moeilijk, omdat Japanners een nogal formele instelling hebben. Maar in Duitsland is het al doorgevoerd.

Duitse ondernemers zijn volgens het blad zelfs grote propagandisten geworden van dressing down. 'Managers maken lange dagen. Het gebrek aan vrije tijd compenseren ze weer een beetje door op hun werk vrijetijdskleding te dragen.' In Nederland is het fenomeen friday wear nog nauwelijks bekend. Verkoopdirecteur M. Bavel van Van Gils wil er ook niets van weten.

'Het is hier zeker niet zo dat het kostuum terugloopt ten gunste van vrijetijdskleding.'

Commercieel directeur P. Houwen van United Fashion Makers (Frans Molenaar, Jaguar, Peter van Holland en Charly's Company) in Waalwijk constateert wel dat managers kiezen voor kostuums met een zachte verwerking. 'Want ook als je achter het bureau zit, moet je je er lekker in voelen.'

Hans Beer van de Society Shop zegt zich niet te kunnen voorstellen dat bedrijven als banken en verzekeraars in Nederland aan het verschijnsel friday wear gaan meedoen. In de VS gebeurt dat wel. Bij de Mellon Bank dragen de medewerkers op bepaalde dagen vrijetijdskleding. Om de klanten niet in verwarring te brengen, draagt het baliepersoneel op die dagen ook een button met de tekst casual day.

Meer over