Calvin Klein staakt omstreden campagne na kritiek

Calvin Klein is gezwicht voor de kritiek als zou zijn reclamecampagne voor spijkerbroeken trekjes vertonen van kinderpornografie. De ontwerper had maandag een paginagrote advertentie in The New York Times nodig om te verklaren dat hij zo snel mogelijk zal stoppen met zijn andere advertenties, waarin jongens en meisjes hun onderbroek...

TIM OVERDIEK

Het zou volgens Klein allemaal neerkomen op onbegrip bij puriteinse volwassenen, die geen idee hebben van wat er momenteel leeft onder de jeugd. De uitdagende houding van dertienjarigen zou juist 'een positieve boodschap' herbergen, was de verdediging voor de omstreden campagne. 'Het tekent de onafhankelijke geest en de krachtige persoonlijkheid van jonge mensen vandaag de dag.'

Een toenemend aantal instanties zag dat net iets anders, en sprak op steeds luidere wijze schande over de verregaande erotisering van kinderen. 'Wat volwassenen met elkaar doen in advertenties, en daarbij het nodige impliceren, is het ene uiterste', schreef een columniste van het tijdschrift Adweek. 'Maar door kinderen dit te laten doen, overschrijd je een onaanvaardbare grens.'

In de campagne hanteert modefotograaf Steven Meisel, wiens werk ook in Madonna's plaatjesboek Sex is afgedrukt, met opzet een amateuristisch ogende stijl. De modelletjes, die zich telkens in een eenvoudig gemeubileerde woonkamer in een buitenwijk bevinden, zijn slechts gedeeltelijk gekleed in de aangeprezen jeans met nadrukkelijk zichtbaar ondergoed.

Het is mede de suggestieve blik die het hem doet. In één advertentie draagt een jongen slechts een spijkerjack en shorts. Met de benen gespreid, de nagels zwart gelakt, voorzien van een tatoeage en geheimzinnig glimlachend zou de knaap blijk geven van gedachten die Kleins tegenstanders als kinderpornografie betitelen.

Vanaf het eerste moment werd Calvin Klein overstelpt met kritiek. Volgens een columnist leken de foto's van de teenagers op openingsscènes van pornofilms. Een andere collega was van mening dat de begin deze maand begonnen campagne een poging was om in te spelen op de goedkope gevoelens van seksuele sensatie die pornografie met zich mee brengt.

Bij het naderend begin van het nieuwe schooljaar zal duidelijk worden of Calvin Klein ondanks (of juist dank zij) de kritiek zijn doelgroep voor zich heeft gewonnen. De ophef en de ogenschijnlijke knieval vormen immers een succesvol marketing-mechanisme. En Klein weet daar alles van. In 1980 kreeg de ontwerper al het nodige te verduren als zogenaamd provocateur van goede zeden. De toen vijftien jaar jonge Brooke Shields riep in een campagne kirrend uit: 'Je weet toch wat er zich tussen mij en mijn Calvins dringt? Niets.'

Tim Overdiek

Meer over