Burt Bacharach als zorgeloze liedjesschrijver

De Amerikaanse componist Burt Bacharach geniet de twijfelachtige eer dat zijn liedjes grijs worden gedraaid in iedere hotellobby. Walk on by, The look of love, Do you know the way to San José, Raindrops keep falling on my head, zijn allemaal geschreven door Bacharach....

NOEL VAN BEMMEL

Uit het portret dat vanavond door de NPS wordt uitgezonden, blijkt in ieder geval dat de liedjesschrijver onverslaanbaar was in de jaren zeventig. Veel beelden van zangeressen in glitterkostuums op een podium, terwijl de schrijver zelf - in smoking achter de vleugel - het optreden strak in de hand houdt. Zo werkte Bacharach ook al toen hij de vaste begeleider van Marlène Dietrich was in de jaren zestig. Maar terwijl hij yesterday's songs speelde voor de Blauwe Engel in Parijs, scoorde hij de ene na de andere R & B hit in de Verenigde Staten.

Reden om zich volledig op het schrijven van liedjes te werpen die door sommigen als pure kitsch worden afgedaan, maar wel stuk voor stuk tot evergreens uitgegroeiden. Zelf verwijst hij naar zijn vroegere muziekleraar Darius Milhaud die hem op het hart drukte: 'Never, ever feel embarrassed by a melody people can remember with a whistle.' Daarmee is de matige waardering die zijn werk krijgt in de documentaire afgedaan.

Sterren als Dionne Warwick, Dusty Springfield en Richard Carpenter zijn lyrisch over het melodie-genie, maar vertellen niet wat zijn techniek nu zo bijzonder maakt. De kijker leert dat zijn witte broeken aan het eind van de dag nog steeds smetteloos zijn, maar niets over de vele wisselingen en bruggetjes in zijn werk. Wel is te zien dat Bacharach een moeilijk man is om mee samen te werken. Hij is prominent aanwezig op het podium en valt over iedere vergeten noot.

De BBC documentaire over Bacharach mist een voice-over die essentiële zaken uitlegt als zijn afkomst en de omvang van zijn succes. Zo mompelt Warwick iets over een rechtszaak tegen de man die haar heeft groot gemaakt, maar legt verder niets uit. Dat was bij uitstek een moment om over miljoenencontracten te beginnen. Wat dat betreft is de documentaire al even zorgeloos als de muziek van Bacharach.

Noël van Bemmel

Meer over