Buitenkans: gebruikt design online

AMSTERDAM - Dat het crisis is, wil niet zeggen dat er geen vraag meer is naar dure merkkleding. Goed, in de winkelrekken blijft nogal wat hangen omdat mensen wachten op de uitverkoop, maar ondertussen wordt driftig online gewinkeld: het gaat op internet steeds beter met de handel in tweedehands merkkleding.

Wie goed zoekt, vindt daar bijvoorbeeld een tas van Louis Vuitton, een horloge van Cartier of een winterjas van Filippa K, voor een fractie van de originele prijs. Omdat steeds meer mensen beseffen dat ze via internet geld kunnen verdienen met tweedehandskleding, is het online-aanbod van tweedehands kleding de laatste tijd flink gestegen.

In september werden op Marktplaats, de grootste tweedehandsspullensite van Nederland, ruim een miljoen advertenties voor tweedehands kleding geplaatst. Dat was een stijging van 29 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Vergeleken met september 2011 zag de site zelfs een stijging van 47 procent.

Terwijl Marktplaats zich op de massa richt, breidt ook het online-aanbod van designermode en bijzondere vintagekleding flink uit. Toen Karin Barnhoorn in mei 2008 - een paar maanden voor de val van Lehman Brothers - met de websites Designer-Vintage.com en Fashion-Vintage.com (iets minder exclusief) begon, was ze de eerste in Nederland die zich met een marktplaatsmodel, dus voor tweedehandsspullen, uitsluitend richtte op luxe designerkleding en accessoires.

Moest Barnhoorn haar vriendinnen vijf jaar geleden nog overtuigen hun kast leeg te halen en een paar items op Designer-Vintage te zetten, nu heeft ze zesduizend geregistreerde verkopers, waarvan sommigen wekelijks nieuwe spullen aanbieden. Twee weken geleden nam G+J Uitgevers de website over. Het hoopt met de overname haar positie in het digitale, luxe modesegment te versterken.

Designer-Vintage is al lang niet meer de enige website waarop particulieren tweedehandsmode aanbieden. Lieve en Anne Hayen, dochters van de Maastrichtse modekoningin Kiki Niesten, begonnen in 2009 met Winkeldochters.com. Micky van Vollenhoven begon dit jaar met 2ndhandbrand.nl, een platform voor de handel in tweedehandsmerkkleding. En drie maanden geleden ging Thenextcloset.com online, een initiatief van Thalita van Ogtrop en Lieke Pijpers.

Het idee achter Thenextcloset is niet nieuw: de website is gestoeld op hetzelfde principe als de Franse website Vestiairecollective.com. Dat biedt tweedehandsdesignerspul aan, hanteert strikte regels om de handel in namaakproducten tegen te gaan en rekent een forse commissie.

De cijfers onderstrepen dat er ruimte is voor dit soort initiatieven: Vestiairecollective, in 2009 gelanceerd, telt bijna 1,5 miljoen leden. Begin september werd bekend dat Condé Nast, de uitgeverij van onder meer Vogue en Glamour, 20 miljoen dollar (14,6 miljoen euro) investeert in de site. Bij Thenextcloset hebben zich de laatste maanden bijna 700 leden geregistreerd.

Na registratie bekijkt het team van Thenextcloset de stukken, regelt fotografie en styling, zet alles online en incasseert 40 procent van de verkoopprijs. 'We zijn hiermee begonnen omdat het goed bij de tijdgeest past', zegt Van Ogtrop. 'Het is crisis. Mensen hebben weinig geld, maar ze willen wel mooie kleren.'

Van marktplaats tot Designer-Vintage: alle online-initiatieven spelen handig in op de crisis. Aan de ene kant is het voor de koper prettig dat mooie merkkleding goedkoop te krijgen is. Aan de andere kant is de verkoper blij dat er alsnog geld verdiend kan worden met gedragen spullen en miskopen. Waarom die iets te kleine schoenen nog langer bewaren als ze mogelijk geld opbrengen?

'Ik heb absoluut baat gehad bij de crisis,' zegt Barhoorn. 'Mensen die in de winkel niet meer de volle prijs kunnen of willen betalen, zoeken online naar buitenkansen. En mensen die beseffen dat ze zelf spullen van waarde in hun kast hebben liggen, besluiten steeds vaker die te verkopen.'

undefined

Meer over