Brugmanager spelen goed voor cv-building

Kiezen studenten een bijbaantje dat bij hun opleiding past of gaat het puur om geld? Netwerken en cv-building doen er vaak niet toe....

'ASA heeft altijd 'n baan die bij je rooster, je opleiding en je wensen past', meldt de Internet-site van het studentenuitzendbureau. Maar volgens Erica Scheper, intercedente van de ASA-vestiging in hartje Nijmegen, zijn er amper uitzendbaantjes die passen bij een HBO- of universitaire opleiding. 'Zeker als je alleen dinsdag tussen zeven en negen uur kan werken.'

Volgens Martin van Dal, intercedent bij de Adecco-vestiging aan het Amsterdamse Koningsplein, hebben veel studenten het liefst werk dat bij hun opleiding past. 'Economiestudenten willen bijvoorbeeld aan de slag bij een bank of accountantskantoor, mensen met een horeca-opleiding bij een restaurant.' Maar, zegt hij, er moet maar nét iets geschikts voorhanden zijn.

De meeste studenten malen er niet om dat hun bijbaantje geen relevante werkervaring oplevert. Het curriculum vitae komt wel op een andere manier vol: door de juiste bijvakken, een goede stage of een paar uur vrijwilligerswerk in de week.

'Als ze écht iets willen dat precies bij ze past, en ik heb niets, dan adviseer ik studenten bij een concurrent langs te gaan', zegt Martin van Dal, 'maar negen van de tien keer zijn ze ook tevreden met een willekeurig ander baantje.' Of ze schrijven zich in als oproepkracht om te helpen bij een verhuizing, de catering van een congres of het versturen van een mailing voor vijfduizend klanten. 'Bedenk maar de lulligste klusjes in een bedrijf waar je twee dagen over doet.'

'Onze ervaring is dat studenten vooral kiezen voor het geld', weet Scheper van ASA Nijmegen. 'Dat zijn vaak baantjes waarbij je in tien minuten bent ingewerkt. Met schoonmaakwerk verdien je vaak het minimumloon, terwijl telemarketing heel wat beter betaalt.' En dus is telemarketing populair. Naast goede verdiensten is ook 'leuk werk' een belangrijke maatstaf voor de meeste studenten, meldt Scheper: 'Koeriersdiensten zijn erg geliefd.'

Elco Modderman (23) heeft een auto van het uitzendbureau. De zesdejaars student economie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam gebruikt de paarsgroene Seat Mabella echter niet voor koerierswerk, maar om snel bij het Transferium te zijn, de parkeergarage onder de Amsterdam Arena. Daar is hij, via het Haagse studentenwerkbureau Heracles, projectverantwoordelijke.

'De parkeergarage is 24 uur per dag open en wordt gerund door 21 studenten', zegt Modderman. 'Ik draai zelf ook per maand vijf diensten van acht uur, en houd daarnaast de loonadministratie bij, maak voor opdrachtgever parkeerbeheer Amsterdam de financiële weekrapportage, werk nieuwe jongens in en fungeer als vangnet bij vragen.'

Hij koos deze bijbaan vooral om werkervaring op te doen. 'Je moet creatief zijn bij problemen en niet bang zijn te zeggen waar het op staat als collega's er de kantjes vanaf lopen. Ik denk zeker dat een werkgever dat later aanspreekt.'

Johan van Dam, hoofd personeelszaken van Heracles, heeft meer van dergelijke banen in de aanbieding. Studenten kunnen 'projectmanager' worden van bijvoorbeeld een ophaalbrug, een parkeergarage of van een museumwinkel. 'In feite runnen ze een zelfstandig bedrijfje en staan ze aan het hoofd van een groep medewerkers', zegt Van Dam. 'Een werkgever zal later niet zozeer belangrijk vinden dat je opperhoofd bent geweest van brugwachters, maar dat je een verantwoordelijke functie hebt vervuld en snapt hoe bedrijfsprocessen in elkaar steken.'

Het valt Heracles niet mee om studenten te vinden voor zulk werk. Het kost al snel twintig uur per week. 'Zoveel tijd hebben studenten wel, maar ze hebben het er niet voor óver', moet Van Dam geregeld vaststellen. 'Ze moeten ook roeien, voetballen, een extra cursus doen, noem maar op. De studenten van nu horen niet bij de patatgeneratie die niets wil. Ze willen álles.'

Bovendien vinden studenten het niet zo belangrijk om via een bijbaantje aan relevante werkervaring te komen. Heracles ondervroeg deze zomer vijfhonderd werkstudenten naar hun drijfveren een baantje te nemen. Salaris speelt bijna altijd een doorslaggevende rol: 58 procent van de ondervraagden zegt dat ze de inkomsten nodig hebben om de huur en studie te betalen. Van ondergeschikt belang zijn het type bedrijf, de inhoud van het werk, de werksfeer en de werktijden. Slechts 20 procent neemt een bijbaan voor het opdoen van werkervaring, al dan niet in verband met een toekomstige baan.

'De resultaten verbazen me wel en niet', zegt Johan van Dam. 'Het is logisch dat studenten eerst en vooral geld willen verdienen. Anderzijds is het jammer dat ze niet actiever zijn met het zoeken naar relevant werk. 'Je leert zo ook omgaan met zaken als stress en verantwoordelijkheid, het stelt je communicatieve vermogens op de proef en leert je flexibel reageren op problemen. Je hebt, kortom, meer gezien. Daardoor kom je een stuk volwassener op de arbeidsmarkt.'

Sandra Maas beaamt dat. 'Het is altijd een pré', zegt de woordvoerster personeelszaken van KLM. 'Bij sollicitaties kijken we altijd naar het cv, en echt niet alleen naar de genoten opleiding.

'Je maakt een grotere kans bij KLM management-trainee te worden als je student-assistent bent geweest, in een bestuur hebt gezeten, een eigen bedrijfje hebt opgezet, of een intelligent bijbaantje hebt gehad.'

Meer over