Britten zitten niet te wachten op Camerons pro-EU-folder (uit Duitsland)

Meer dan honderdduizend Britten hebben de regering-Cameron via een petitie opgeroepen om af te zien van het versturen van een pro-EU folder naar de 27 miljoen huishoudens in het Verenigd Koninkrijk. De premier heeft bijna 12 miljoen euro aan belastinggeld gestoken in dit propagandaoffensief. Sommige Conservatieve kamerleden zijn zo boos dat ze van plan zijn om uit protest tegen elk regeringsvoorstel te gaan stemmen.

Patrick van IJzendoorn
David Cameron met studenten van Exeter University tijdens de lancering van de 'Brighter Future'-campagne over Engeland en de EU. Beeld reuters
David Cameron met studenten van Exeter University tijdens de lancering van de 'Brighter Future'-campagne over Engeland en de EU.Beeld reuters

In de folder staat onder meer dat 44 procent van de Britse export naar andere landen binnen de Europese landen gaat, dat de koopkracht zal dalen na een Brexit en dat drie miljoen banen op de tocht komen te staan. Volgens Cameron is deze informatie nodig zodat de Britse kiezers een weloverwogen keuze kunnen maken tijdens het historische referendum dat op 23 juni zal plaatsvinden. Hij voert dagelijks campagne om ervoor te zorgen dat de Britten in de EU blijven, en hijzelf op 10 Downing Street.

De 'feiten' in de brochure worden fel bestreden door de Brexiteers. Zo is het weliswaar correct dat 44 procent van de export naar het Europese vasteland gaat, maar er staat niet bij dat dit percentage al jaren dalende is. Het cijfer 'drie miljoen' is ook omstreden. Niemand weet precies wat de gevolgen zullen zijn van een Brits vertrek. Bovendien spreekt uit de folder een typische kruideniersmentaliteit. Er wordt met geen woord gerept over het bredere belang van Europese samenwerking.

Geen penny aan een propagandacampagne

Het feit dat de folder gedrukt is door een Duits postorderbedrijf dat geld vanuit Brussel ontvangt maakt de hele affaire nog pikanter. Eerder had de Kiescommissie de regering gewaarschuwd dat het niet zuiver op de graat is om belastinggeld te steken in een campagne voor het Britse lidmaatschap. Een jaar geleden had de staatssecretaris voor Europese Zaken David Lidington nog beloofd dat de regering geen penny zal besteden aan een propagandacampagne.

Indertijd zag het er echter niet daar uit dat een Brexit een ware mogelijkheid was, maar dat is inmiddels veranderd. Voor en tegen gaan nek-aan-nek in de peilingen. Het belastingschandaal waar Cameron nu mee kampt komt daarom ook zeer ongelegen voor hem. De Royal Mail heeft ondertussen laten weten dat het nu te laat is om de verzending te stoppen. Brexiteers roepen mensen nu op om het schrijven retour afzender te sturen naar 10 Downing Street.

Britse pers voert enthousiast campagne voor een Brexit

In Engeland is de Brexit mania losgebarsten, constateert correspondent Patrick van IJzendoorn. De Britse pers doet overmoedig mee. Zelfs het volkslied is niet meer veilig.

Meer over