Bravo, meneer Van Walsum

De ingezonden lezersbrieven van dinsdag 3 november.

null Beeld Cigdem Yuksel
Beeld Cigdem Yuksel

Zwerfvuil

Bravo, meneer Van Walsum! In Den Haag gaan maandelijks vrijwilligers op pad met door de gemeente verstrekte prikkers en zakken, de VuilRaapTroep, met als doel de stadsbossen en parken schoon te maken. Ik herken wat Sander van Walsum schrijft: teleurstelling als je door een bospad loopt zonder zwerfvuil, een tevreden gevoel als je blikjes en flesjes ontdekt.

Hein van der Hoeven, Den Haag

Zwerfvuil (2)

Door het artikel over zwerfvuil herinnerde ik mij dat ik eens had opgevangen dat het statiegeld op petflessen zou worden opgeheven. O god, dacht ik, ik hoop zo dat dit niet doorgaat. Elke keer als ik door het mooie Frankrijk fiets, bijna elk jaar, valt me op dat in de prachtigste gebieden de plastic flessen rondslingeren, en niet te weinig. Ze kennen daar geen statiegeld.

Laat de overheid er ook maar eens een goede campagne tegenaan gooien, net als tegen de hondenpoep.

Vijftien jaar geleden was je nog belachelijk als je de hondenpoep opraap-te weet ik uit ervaring. Dat is hele- maal omgeslagen. Laat het ook zo zijn bij het weggooien van zwerfvuil, ik zie het bijna elke dag gebeuren. Soms durf ik er iets van te zeggen, als de ander niet te groot en fors is.

Ook de producenten kunnen meehelpen. Als zij bij de reclame laten weten dat de verpakking hoort bij het product dat is gekocht, in de trant van: 'U koopt ook de verpakking en bent daarvoor dus ook verantwoordelijk.' Er hoeft niet overal een vuilnisbak te staan, neem je eigen afval mee! Het is van jou!

En boetes uitdelen dan maar in het begin, net als bij wildplassen. Het helpt.

Wies Verschooten, Nijmegen

null Beeld anp
Beeld anp

Artis

Merkwaardig: Artis stopt met het vermenselijken van dieren, de Volkskrant gaat er gewoon mee door, door het jong van een giraf 'baby' te noemen. Een mens krijgt een baby, een dier krijgt een jong. Buitendien: een mens kan zwanger worden, bij een dier heet dat drachtig.

Jacques de Jong, Haarlem

Turkije

Ik hoop dat de Turken beseffen dat ze met hun stem voor Erdogan de deur naar Europa voor decennia dichtgegooid hebben. Ik vind dat prima omdat Turkije zowel geografisch als cultureel absoluut geen Europees land is en dus niet in de EU thuishoort. Erdogan heeft vrede, rust en stabiliteit beloofd. Ik vind het ongelofelijk dat de Turkse bevolking op zo'n grote schaal in deze loze beloften is getrapt. Zeker als Erdogan de macht krijgt die hij wenst, zou ik tegen de Turken willen zeggen: 'You ain't seen nothing yet.' De EU kan wachten op de volgende vluchtelingenstroom.

Albert Knop, Horn

Waarom over zee?

Ik vraag me af waarom de vluchtelingen hun leven moeten wagen door over zee de Griekse eilanden te bereiken en zo de EU binnen te komen.

Het is toch ook mogelijk om over land naar Istanboel te reizen en daarna door te reizen naar de Griekse grens? (Ik zie in Nederland regelmatig Turkse vrachtauto's rijden.) Of wordt dit door Turkije tegengewerkt?

De vluchtelingen reizen toch ook al een heel eind door Turkije om de oversteek naar bijvoorbeeld Lesbos te kunnen maken.

Ben Dijk, Nijverdal

Absurde eisen

In Nederland rijden op het Nederlandse spoor Duitse ICE's en Franse tgv's. Elders in Europa rijden deze treinen, maar ook Spaanse en Italiaanse hogesnelheidstreinen vele tienduizenden kilometers per dag, stipt volgens strikte dienstregelingen. In 1977 had ik het genoegen om in Japan al met de Shinkansen te mogen rijden.

Toch waren er volgens het Fyra-rapport in de hele wereld geen treinen te vinden die, conform de Nederlandse specificaties, een vervoersprestatie konden bieden. Dit kan er bij mij niet in.

Niemand schijnt zich af te vragen of die Nederlandse specificaties wel realistisch zijn. Mijn indruk is: neen. Ik ben altijd actief geweest in het bedrijfsleven en ik heb een aantal keren kunnen vaststellen dat er in de bestekken opgesteld door de overheid vaak absurde eisen werden gesteld. Hieraan liggen soms heel banale menselijke drijfveren ten grondslag.

Ingenieurs die kozen voor de beschutting van de ambtenarij zagen TU-studiegenoten een veelvoud verdienen in het bedrijfsleven. Deze ingenieur-ambtenaren, uit een klein land zonder hsl, willen kennelijk laten zien dat zij niet van de straat zijn. Bij het schrijven van een aanbestedingsbestek krijgen zij de gelegenheid om een vip-status te verwerven, businessclass naar alle mogelijke leveranciers te vliegen en in vijfsterrenhotels en dito restaurants te genieten van de status die gemeengoed is voor hun ex-medestudenten. Het tolereren van het dictaat van een klein groepje ambtenaren brengt de politiek, en met name de reiziger, langdurig in problemen.

Henk de Groen, Oss

In Italië kan het wel

Kenmerkend voor het pluche in Den Haag is dat er niet geselecteerd wordt op kennis van zaken, maar op kunnen omgaan met het verziekte systeem van management in zowel de rijksambtenarenorganisatie als bij lagere overheden en semi-staatsorganisaties. Een negatieve zichzelf in stand houdende, gezag ondermijnende spiraal, die uitsluitend doorbroken kan worden door een extreme politieke verschuiving.

Aan een dappere mevrouw Dijksma wil ik meegeven dat er elke dag weer, reeds enige decennia, Fyratreinen met de daarbij behorende hoge snelheid grote afstanden door Italië afleggen. En iedereen die het comfort van deze treinen kent, vraagt zich af waarom dat daar probleemloos is en op een klein lijntje Amsterdam-Brussel een zorgenkindje? Heeft het Frans-Belgische belang in het verouderde Thalysboemeltje hier heel misschien iets mee te maken?

C.G. Oosterbaan, Monnickendam

Meer over