Brave Flipje wordt op zijn zestigste een vrolijke Flippo

Flipje Tiel, het Michelin-mannetje van De Betuwe-jam, het fruitige frambozenventje, is begonnen aan zijn tweede jeugd. Volgens de smaakmakers van De Betuwe is Flipjes zestigste verjaardag hét moment voor zijn reanimatie....

Sinds een poosje is een nieuwe reclamecampagne van start gegaan, met een hoofdrol voor Flip, die voor het eerst in z'n leven optreedt in een TV-commercial. In een gemoderniseerde uitvoering (maar nog altijd rond en rood, met groene kraag en witte koksmuts) staat Flipje garant voor het 'fruitig en gezond'-imago van De Betuwe. En de fans tussen twee en twaalf kunnen sinds kort sparen voor Flipjes allernieuwste avonturen die gebundeld zijn in een eigentijds full color boekje met harde kaft, inclusief een gratis CD.

Ontsproten uit een kruising tussen een rode bes en een framboos, zag Tiels Flipje in 1935 het levenslicht. Figureert hij aanvankelijk alleen op de potten jam en rinse appelstroop, en in de 'Recepten van Flipje het fruitbaasje' (het receptenboekje voor de Hollandsche huisvrouw), al spoedig begint Flip samen met zijn dierenvrienden avonturen te beleven. Tegen inlevering van spaarzegels verkrijgt men de kleine boekjes waarin Flipjes belevenissen zijn opgetekend. Een jaar later verschijnt de eerste Betuwe rolprent (een soort filmstrook van een meter die men kon afdraaien in een zelf te monteren huisbioscoop), die over zijn geboorte verhaalt: 'Lieve meisjes, lieve jongens, wat of hier gebeuren gaat? 't Is een film van Flipjes leven, 't is Tiels Flipje, die hier staat.'

In de plaatjesboeken en op de rolprenten, die men bij aankoop van een pot of blik gratis kreeg, is het steeds de vrolijke Flip die zijn vriendjes op het recht pad houdt en er niet voor terugdeinst hen na afloop een wijze les te leren. Ook in de crisistijd in de jaren dertig, bij het vijftigjarig jubileum van De Betuwe, verschijnt Flipje ten tonele om de burger een hart onder de riem te steken: 'Flip biedt u hier een gave aan/ van allen die met u tesaam/ zich willen werpen in de strijd/ en die de crisistijd ten spijt/ met u steeds voorwaarts zullen gaan.'

Niet alleen de boekjes (waarin in totaal 384 verhaaltjes zijn verschenen) waren populair bij jong en oud, ook de talloze spaaracties hadden steeds succes: sleutelhangers met Flipje, bekers, rugzakjes, placemats, bestek, handdoeken, lunchboxen en ga zo maar door. Volgens Hero heeft de roep van de consument er dan ook toe geleid dat Flipje, die de laatste jaren een ondergeschikte rol speelde in de promotieactiviteiten, sinds kort zeer 'actief is in de communicatie.'

Flips uitstraling is door de jaren heen behoorlijk veranderd. Was de 'oer-Flip' uit de jaren dertig en veertig een houterige framboos op klompen zonder gezichtsuitdrukking, de versie uit de jaren vijftig is aanzienlijk vlotter met de witte laarsjes en een bredere koksmuts met plooien. De verhoudingen worden menslijker en hij heeft voor het eerst een gezichtsuitdrukking: blozende appelwangen en een schalkse lach. Eind jaren zeventig heeft Flipje langer haar en is zijn gelaatsuitdrukking weer verdwenen. In 1988 (een jaar nadat Hero de fabriek De Betuwe overneemt) wordt, speciaal voor de verpakking en winkelacties, een nieuwe Flip ontworpen. Behalve een vrolijke lach heeft hij nu een blonde lok.

De ouderwetse verteltrant op rijm is voor de nieuwste belevenissen in 'Het land van Flipje' afgeschaft. Lydia Rood schreef de teksten voor het boekje, die op de bijgesloten CD worden naverteld en -gezongen. Hoewel Flips ondeugende vrienden nauwelijks zijn veranderd, is het frambozenmannetje zelf aanmerkelijk minder braaf geworden. Anno 1995 is Flipje eigenwijs en een tikkeltje rebels, maar nog steeds het 'fruitbaasje van Tiel.' De Flippo van de Betuwe maakt de wereld gewoon een beetje geiniger.

Truska Bast

Meer over