Brabant besmet met virus van Dakar Rally

Van de 56 Nederlandse teams die zaterdag in Peru beginnen aan de Dakar Rally komen er 24 uit de Brabant. 'Crossen is hier dan ook een familiesport.'

LOMMEL - Uitgestrekte maïsvelden aan weerszijden, af en toe onderbroken door een boerderij. Hier, in het zuiden van Noord-Brabant, ligt de kiem van het Dakar-virus, dat al ruim dertig jaar rondwaart in de provincie.

Sinds Jan de Rooy in 1982 met zijn DAF-truck voor het eerst deelnam aan Parijs-Dakar is de Brabantse enclave niet meer weg te denken uit de race. Van de 56 Nederlandse teams die zaterdag van start gaan in Peru, verdeeld over motoren, vrachtwagens, auto's en quads, hebben er 24 hun wortels in deze provincie.

Volgens Herman Sesink, leverancier van motorsportattributen, is daar een simpele verklaring voor. 'Van de Brabantse Dakar-rijders komt 95 procent uit de motorcross. Dat is hier een echte familiesport. Als de cross eenmaal in je bloed zit, kom je er niet meer vanaf.'

Sesink voorziet Dakar-deelnemers van materiaal, vanuit de Belgische grensplaats Lommel. Op zijn bureau staat een Dakar-trofee van motorcoureur Frans Verhoeven. In zijn kantoor vertelt hij over de racetraditie in de provincie. Tweevoudig Dakar-winnaar De Rooy (69) stond vijftig jaar geleden in het zelfde maïsland als MX2-wereldkampioen Jeffrey Herlings (18) .

Volgens Sesink is 'familiaire crossbeleving' het fundament van het succes. 'Op zaterdagen verdient het ene familielid wat bij op een boerderij, zodat de crossende neef daarvan zijn motor kan onderhouden en op zondag een wedstrijd kan rijden. De hele familie leeft zo naar het weekeinde toe, om met z'n allen naar die cross te gaan.'

Goede prestaties van Brabanders in de internationale rally hebben anderen geïnspireerd ook mee te doen. Maar volgens Sesink is de racecultuur in de provincie breder dan alleen Dakar. 'In Brabant is Jeffrey Herlings veel bekender dan rallyrijder Frans Verhoeven. Jeffrey is een echt wonderkind uit Elsendorp. Dat leeft hier ontzettend.'

Dure hobby

Lommel, de vestigingsplaats van zijn bedrijf, ademt motorcross. In het dorp staan trucks van fabrieksteams als KTM, Suzuki en Yamaha. Sesink woont in Bergeijk en pendelt dagelijks over de Belgische grens. In een straal van 25 kilometer zijn er meerdere crossbanen: in Eersel, Valkenswaard en Lommel. 'In Brabant heb je overal crosshoekjes die grenzen overschrijden.' Bijna iedereen heeft wel ergens een kennis in het regionale circuit. Zo is een netwerk ontstaan waarin iedereen elkaar helpt.Dat geldt ook voor sponsoring. Dat is in eerste instantie een kwestie van gunnen.'

Geldschieters zijn belangrijk, met name in Dakar. Sesink: 'Rallyrijden is een dure hobby.' Hij noemt Alex Brusselers, één van de Dakar-deelnemers die hij van racebenodigdheden voorziet, als voorbeeld van een Brabander met een racenetwerk als levensader.

Wildcrossen

Brusselers is eigenaar van een autozaak in Boxtel. De ruim 50 kilometer tussen zijn bedrijf en de firma van Sesink doorklieft het hart van de racecultuur in de provincie. Van de maïslanden in Eersel, langs crossbaan De Landsard bij Eindhoven Airport, tot de tankbaan van Oirschot, waar wildcrossende jongeren een voortdurend kat-en-muisspel uitvechten met de politie.

Ook Brusselers komt uit een crossfamilie. Zijn vader reed nog met de vader van Jeffrey Herlings, zelf nam hij jarenlang deel aan crosswedstrijden. De Dakar Rally leerde hij kennen toen hij meereed als monteur van vrachtwagencoureur Hans Bekx.

Zaterdag start Brusselers in de editie 2013 van de rally, op een quad. In zijn autozaak, achter de occasions, staan allerlei soorten quads uitgestald. De 41-jarige ondernemer vertelt enthousiast over zijn avontuur. Vanuit de hele provincie heeft hij financiële steun ontvangen. Hij verzamelde bijna 150 duizend euro om de veertien rallydagen te bekostigen.

Dat geld is hard nodig. 'Voor de quad kiezen we er voor om elke dag de achterbanden te vervangen en om de twee dagen de voorbanden', zegt hij. 'Al die banden, met reserveonderdelen, moeten mee in een vrachtwagen. Daar is weer een chauffeur voor nodig. Enzovoort.

'Die sponsors zijn vaak dezelfde slag mensen: kleine tot middelgrote ondernemers, die geen miljoenen verdienen maar wel een paar duizend euro investeren. Ik heb zelfs sponsors die ik nauwelijks ken. Die maken hun geld over, verder niets en vinden het gewoon leuk. Dat is typisch voor de provincie.'

De Brabantse Dakar-dominantie is een optelsom van de cultuur, mogelijkheden en mentaliteit, aldus Brusselers. 'Er zijn ook goede coureurs uit de regio Amsterdam, maar die moeten een uur rijden voordat ze een crossbaan tegenkomen. Hier rijd je een half uur en dan heb je er al vier gezien.

'Zo wordt crossen een manier van leven. Ik zie het bij mezelf. Als mijn vriendin een bankstel voor 2.000 euro wil, word ik doodziek. Maar als ik dat voor een nieuwe motor moet neerleggen, en ik heb het, ga ik die gewoon halen.'

Het Brabantse racelandschap is aan het veranderen. Dat ziet hij aan de steeds jongere gezichten die hun intrede doen in de rallysport. 'Vroeger had je in elk dorp een maïscross. Daar deden coureurs ervaring op, waarna ze pas op latere leeftijd naar rally's overstapten. Nu zie je 18-jarigen direct kiezen voor rallyrijden. Ze zijn blind voor gevaar. Het gevolg? Meer ongelukken. Vooral als de vermoeidheid toeslaat.'

Brusselers spreekt uit ervaring: tijdens zijn vorige Dakar Rally, in 2009, crashte hij in de vijfde etappe en viel hij uit met gebroken ribben. Toch kijkt hij vol vertrouwen uit naar zijn tweede deelname op de quad. 'In het bivak is het altijd keidruk, maar de Brabanders zullen elkaar weer allemaal helpen.'

1.500 euro voor een minuut zendtijd bij RTL:

noem het 'professionalisering binnen Dakar'

Nederlandse deelnemers aan de Dakar Rally betalen de tv-zender RTL een bedrag van 1.500 euro per minuut voor interviews tijdens de rally. Er is een vastgesteld aantal 'zendminuten' beschikbaar dat te koop is, tot maximaal 20 minuten per deelnemer.

Quad-deelnemer Alex Brusselers ziet het als een noodzakelijke investering, omwille van zijn sponsors. 'Het is niet anders. Wie betaalt, die bepaalt.' Als hij de race onverhoopt vroegtijdig verlaat, is hij zijn ingekochte tijd kwijt. 'Eventueel kan er wel wat geregeld worden met een soort eindverhaal, maar dat is het dan ook wel.'

RTL spreekt van 'professionalisering binnen Dakar'. De omroep wil deelnemers de mogelijkheid bieden op gegarandeerde uitzendtijd voor hun sponsors. Dat zou ook eventuele nieuwe geldschieters kunnen prikkelen. 'Een gevarieerd programma staat voorop', zegt een woordvoerster. 'Met dit systeem kunnen we van een half uur zendtijd met alleen de beste deelnemers nu een grootser opgezet, langer, uitgebreider programma maken.'

Mocht een Nederlander zonder ingekochte zendtijd toch een etappe winnen, wordt de coureur vanuit journalistiek oogpunt wel geïnterviewd, benadrukt RTL. De ingekochte zendminuten worden 'naar verhouding uitgezonden' over de zestien programma's. Deelnemers worden na een etappe geïnterviewd in het bivakkamp. De omroep zendt de Dakar Rally sinds 2002 uit.

undefined

Meer over