BP onder vuur als kunstsponsor

Mogen kunstinstellingen nog langer geld aannemen van een bedrijf dat is verwikkeld in een (milieu) schandaal? Deze vraag is actueel in Groot-Brittannië nu BP, een van de grootste weldoeners in de Britse kunstwereld, in een kwaad daglicht staat vanwege de olieramp in de Golf van Mexico.

Van onze correspondent Gert-Jan van Teeffelen

De publicitaire nachtmerrie voor het oliebedrijf heeft een nieuwe dimensie gekregen, nu kunstenaars eisen dat de firma wordt geweerd als sponsor van musea en artistieke evenementen vanwege het lek. Het Londense bedrijf heeft de afgelopen jaren miljoenen uitgegeven aan steun voor onder meer het British Museum (’s lands best bezochte museum), Tate Britain, The National Portrait Gallery en het Royal Opera House. De activisten hebben het met name gemunt op Tate Britain, dat moderne Britse kunst tentoonstelt.

Maandagavond – de timing had nauwelijks slechter gekund – werd immers gevierd dat de oliegigant intussen 20 jaar optreedt als mecenas van Tate. Het gala, bijgewoond door politici, managers en de fine fleur van de Britse kunstwereld, werd verstoord door kunstenaars die olie en veren naar binnen hadden gesmokkeld.

De actie ging vergezeld van een brief in The Guardian, waarin 170 ondertekenaars het einde van de samenwerking met BP eisten. ‘Wij vertegenwoordigen een doorsnede van de kunstgemeenschap die gelooft dat het BP-logo een smet is op de internationale reputatie van Tate’, aldus de brief. De status van topsponsor ‘stelt grote oliebedrijven in staat de verwoestende aard van hun activiteiten te maskeren door de sociale legitimiteit die is verbonden aan zulke gerenommeerde culturele instituten.’

Een van de initiatiefnemers is Hans Haacke (73). De Duits-Amerikaanse kunstenaar verwierf de afgelopen decennia faam met zijn acties tegen grote bedrijven en politici. Ooit bekritiseerde hij onder meer British Leyland, aangezien het bedrijf het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime van voertuigen voorzag, terwijl hij later sigarettenfabrikant Phillip Morris hekelde als sponsor van het New Yorkse Museum of Modern Art.

De actie lijkt evenwel aan dovemansoren gericht, zeker nu sponsorgeld schaarser wordt. Deze maand gaven de vier eerdergenoemde instellingen al een verklaring uit waarin ze BP bejubelden. ‘BP levert al vele jaren een grote bijdrage aan de kunst en het culturele leven in dit land’.

Een BP-station in de Amerikaanse staat Massachusetts. (AP) Beeld
Een BP-station in de Amerikaanse staat Massachusetts. (AP)
Meer over