Boskalis mag Costa Concordia afvoeren

De Nederlandse baggeraar Boskalis mag voor 22 miljoen euro het gestrande cruiseschip Costa Concordia naar de sloop brengen. Dochteronderneming Dockwise heeft de opdracht gewonnen om het vorige maand overeind getakelde wrak af te voeren. Voor de verscheping zet het zeetransportbedrijf het grootste afzinkbare schip ter wereld in.

VAN ONZE VERSLAGGEVER TIES BROCK

AMSTERDAM - Het wrak, van de Italiaanse rederij Costa Crociere, wordt niet versleept, maar geheel op het 275 meter lange megaschip Dockwise Vanguard geladen. 'De Vanguard kan zijn dek tot 20 meter onder zeeniveau brengen', legt woordvoerder Martijn Schuttevâer van Boskalis uit. 'Daartoe laten we het schip vol water lopen. Als de Concordia op haar plek is, wordt de romp weer leeggepompt en komt het hele gevaarte boven water.'

Dat het scheepswrak nog langer is dan zijn vervoerder is geen probleem. 'De Vanguard is zonder vracht aan boord niet het mooiste schip', aldus Schuttevâer. 'Het is een vreemde constructie met een commandobrug aan de zijkant. Daardoor zijn de voor- en achterzijde open en kan de lading uitsteken. Het schip kan tot 117 duizend ton tillen en dat is ruim genoeg voor de Concordia.'

De Costa Concordia liep op 12 januari 2012 bij het Toscaanse eiland Giglio op de rotsen, wat 32 opvarenden het leven kostte. Vorige maand werd het gekapseisde schip tijdens een 19 uur durende operatie overeind getrokken. De totale bergingskosten worden inmiddels geraamd op 600 miljoen euro.

Italiaanse media meldden enkele weken geleden al dat Dockwise kandidaat zou zijn voor de verscheping. Het Bredase bedrijf is bekend om zijn afzinkbare schepen waarmee het onder meer booreilanden vervoert. Droog zeetransport is de veiligste manier om het gestrande cruiseschip te vervoeren, zegt Schuttevâer. 'De Concordia heeft twintig maanden onder water gelegen; dat maakt verslepen riskant.' De operatie staat gepland voor medio 2014. Waar de Costa Concordia naartoe wordt gebracht, is nog niet besloten.

De Vanguard moet voor de operatie nog aanpassingen ondergaan. 'Door de lichamen die haar drijvende houden wordt de Concordia zo breed, dat torens van het transportschip naar de zijkant moeten worden verplaatst. Op het stalen dek bouwen we bovendien een houten buffer om de hardheid van het cruiseschip op te vangen en het gewicht over het dek te verdelen.'

De opdracht laat zien dat Nederlandse bedrijven een belangrijke rol blijven spelen in maritieme dienstverlening. Dochterbedrijf Smit Salvage slaagde er eerder in de bunkerolie uit het schip te pompen en hield tot half maart 2012 toezicht op het wrak.

Eerdere Nederlandse bergingsacties

1987

Smit-Tak bergt veerboot Herald of Free Enterprise, gekapseisd tijdens de overtocht van Zeebrugge naar Dover. Het wrak wordt met drijvende pontons gelicht en duikers bergen ruim honderd lichamen. Pim Korvers documentaire over de operatie wordt internationaal bekroond.

2001

Smit en Mammoet binden de gezonken Russische kernonderzeeër Koersk in de Barentszzee onder een ponton en slepen hem weg. Daardoor kunnen 115 van de 118 gestorven bemanningsleden worden geborgen.

2003

Een consortium onder leiding van Smit bergt in het Kanaal de gezonken autocarrier Tricolor. Het schip wordt in stukken gezaagd en afgevoerd. 170 ton olie komt in zee terecht. Veel autowrakken liggen nog steeds onder het zand.

undefined

Meer over