Boonstra debuteert in studentenblad met mistige praat

Cor Boonstra heeft de sprong gewaagd naar de geschreven Nederlandse media. Voor het eerst sinds zijn aantreden als Philips-bestuursvoorzitter in oktober 1996 heeft hij zich laten interviewen door een tijdschrift van vaderlandse bodem....

De eer is ten beurt gevallen aan Studieweek, de tweewekelijkse carrierekrant voor bijna afgestudeerden aan universiteiten en hogescholen. Het verhaal is een treffende illustratie van het onvermogen van Boonstra om zich in duidelijk en helder Nederlands uit te drukken. Op de vraag of Boonstra de voorkeur geeft aan de operationele kant van bedrijfsvoering boven algemene strategie, antwoordt de president: aandacht voor de operationele kant is belangrijk. Maar de wereld staat niet stil, samenwerkingsverbanden worden steeds belangrijker. De regels van het spel veranderen. Als grote onderneming wil je graag wat te zeggen hebben over de regels. Daar spelen infliction points een rol, technologiën die die het industriële landschap veranderen, zoals internet.

Wie Boonstra heeft meegemaakt weet dat hij wollige taal kan gebruiken, maar dit interview slaat alles. Een voorbeeld: 'De inzet van mission statements kan worden gebruikt om de aanwezigen van het expertiseteam op een gerichte manier te mobiliseren'. Dat schreeuwt om een toelichting.

Die luidt als volgt : 'Door het gebruik van mission statements is het voor een ondernemer moeilijker om antwoord te krijgen op vragen die je toch geregeld moet stellen, bijvoorbeeld over de flexibiliteit van het aandelenbezit'.

Meer over