Boom Chicago biedt brave humor met een ondeugend randje

Culture Shock Therapy door Boom Chicago '95. Boom Chicago Theater Amsterdam, tot en met september...

Wie aan clichés hecht, kan zijn hart ophalen in The Boom Cafe, de foyer van het Boom Chicago Theater, een uitspanning nabij het Amsterdamse Leidseplein. Amerikaanse obers lokken met een rappe tong weifelende toeristen. Op deze plek, melden zij met routineus gespeelde overgave, gebeurt het. De pizza's zijn vanzelfsprekend opperbest ('don't settle for the greasy Leidseplein pizza'), het bier, bij voorkeur geserveerd in karaffen van zes liter, kan niet goedkoper worden ingenomen en de andere bezoekers, tja, die zijn cool, hip en bad tegelijk. En dan hebben ze het over de show van die avond nog niet eens gehad.

Avond aan avond is het volle bak in het Boom Chicago Theater, een lokatie die in de wintermaanden gewoon Studiotheater heet. Zeven avonden per week is er Amerikaans cabaret te zien. Drie maal per week wordt Culture Shock Therapy afgedraaid, de overige vier dagen staat Great Moments in Creation geprogrammeerd; shows waarin melige sketches en geïmproviseerde nummers elkaar in hoog tempo afwisselen.

Vijf komedianten (ooit als toerist of student in Amsterdam aangewaaid) demonstreren in twee uur wat in Chicago onder humor wordt verstaan.

Anders dan de klassieke stand up comedians, die het publiek met grimmige teksten bestoken, houden de leden van de Boom Chicago Comedy Club het netjes. Zowel de minuscule komedies als de ter plekke geïmproviseerde varianten daarop zijn braaf met een ondeugend randje. Zo wordt het sprookje van Sneeuwwitje er in vijf minuten doorheen gejaagd, en mag het publiek na afloop roepen welke varianten het wil zien. Vervolgens wordt Sneeuwwitje nog eens over gedaan met een accountant, een kapper en een tramconducteur als belangrijkste personages.

De vitaliteit van de vijf acteurs, hun vermogen in razendsnel tempo allerlei teksten op te lepelen, wekt aanvankelijk bewondering op, maar de inhoud van het programma doet die bewondering omslaan in een verlangen naar de televisie. Want ook op de buis zijn de scènes snel gemonteerd, worden de geldschieters vriendelijk bedankt en vormen de kijkcijfers het belangrijkste kwaliteitscriterium. Bovendien hoeft een televisiekijker voor een avondje zappen niet flink in de buidel te tasten en kan hij zijn pils in eigen tempo opdrinken, zonder lastig te worden gevallen door blijkbaar op provisiebasis opererende obers.

Voor luie toeristen biedt de commerciële meligheid van Boom Chicago (de groep organiseert ook rondvaarttochten door de rosse buurt en een standswandeling door de Bijlmer) wellicht soelaas.

Wie huis en haard verlaat om iets anders te zien dan het dagelijks via de kabel geleverde amusement, kan beter uit de buurt blijven van het zich als 'social, friendly and gezellig' profilerende theatercafé.

Ronald Ockhuysen

Meer over