Bonnefanten stoot archeologie af

De provincie Limburg en de gemeente Maastricht leggen de laatste hand aan een regeling waarmee het Bonnefantenmuseum in Maastricht per 1 maart zijn collectie archeologie kan afstoten....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Bij de deal is de Wiebengahal betrokken, de grote 'doos' vóór het Bonnefantenmuseum, waar de bodemvondsten naar toe verhuizen. Dit gebouw van de voormalige Sphinxffabriek werd door de architect van het Bonnefantenmuseum, Aldo Rossi, gerenoveerd en geschikt gemaakt als tentoonstellingsgebouw voor monumentale conceptual en minimal art. Drie verdiepingen kennen sinds 1995 een permanente opstelling met werk van Richard Serra en Luciano Fabro, de vierde verdieping was beschikbaar voor tijdelijke tentoonstellingen.

Directeur Alexander van Grevenstein heeft sinds de opening van zijn nieuwe museum in 1995 veel kritiek te verduren gekregen over de minimale kunst in de Wiebengahal. Vooral de plaatstalen constructie van Serra lag menig Maastrichtenaar zwaar op de maag. Van Grevenstein zoekt nu een nieuwe bestemming voor de monumentale kunstwerken. 'Ik kan er niet veel over zeggen, maar we zijn in onderhandeling met de betrokkenen en daar komen we wel uit.'

De hal is goed voor vierduizend vierkante meter tentoonstellingsruimte. Dit verlies wordt niet volledig gecompenseerd door de ruimte die het afstoten van de archeologische collectie oplevert, te weten zevenhonderd vierkante meter in depot en duizend vierkante meter op zaal.

Het Bonnefantenmuseum kende drie deelcollecties, naast de archeologie zijn dat oude kunst (beelden en schilderijen 1300-1650) en een internationale collectie hedendaagse kunst. Door zich duidelijker als kunstmuseum te presenteren, hoopt Van Grevenstein beduidend meer publiek te trekken.

Zijn budget is door de provincie structureel verruimt met een miljoen gulden. Eind juni van dit jaar zal het museum zijn nieuwe indeling presenteren.

Meer over