Bol.com leidt e-handel met fractie van markt Nederland

De online boeken- en cd-winkel Bol.com zegt in Nederland een aandeel van 1 procent van de totale markt te hebben veroverd....

Dit zei D. Ropers, managing-director van Bol.com Nederland, gisteren op een persconferentie in Londen. Bol.com zegt in Nederland marktleider te zijn. Mondiaal is het bedrijf tweede achter de Amerikaanse internethandel Amazon. De omzet van Bol.com komt voor 60 procent uit boeken en voor 40 procent uit cd's. Bol . com maakte gisteren bekend dat het ook gaat handelen in video's en dvd's. In Duitsland experimenteert het bedrijf met andere diensten, zoals een e-bookshop, waar de klant elektronische boeken kan downloaden en print-on-demand, waarbij niet meer leverbare titels op aanvraag kunnen worden herdrukt. Deze diensten komen niet snel naar Nederland, aldus Ropers. Wel is het mogelijk om via Bol.com een goedkoop abonnement te nemen op tijdschriften als The Economist.

Volgens Ropers zal Bol.com altijd bij zijn kernactiviteiten, het leveren van informatie en entertainment, blijven. Anders dan concurrent Amazon doet Bol.com geen pogingen om uit te groeien tot een alomvattend warenhuis op internet.

Bol.com werd in februari 1999 gelanceerd door de Duitse mediagigant Bertelsmann. Inmiddels is Bol.com actief in veertien landen. De Nederlandse tak trok in de eerste achttien maanden 150 duizend klanten. De website is goed voor 1 miljoen bezoeken per maand. Hoewel Bol.com tevreden zegt te zijn over deze resultaten, wordt er nog geen winst gemaakt. Vooralsnog wegen de marketingkosten niet op tegen de inkomsten. Ook de komende twee jaar zal zeker geen winst worden gemaakt, zegt Ropers.

Bol.com is echter geen gewone internet start-up. Het bedrijf wordt gesteund door de kapitaalkrachtige moedermaatschappij Bertelsmann, die heilig gelooft in de toekomst van e-commerce. 'In 1998 werd een half procent van de Nederlandse boeken en cd's via internet verhandeld, in 1999 0,8 procent en in 2000 2 procent', zegt Ropers. Hij verwacht dat de markt doorgroeit naar 10 tot 20 procent in een jaar of vijf.

De gewone boeken- en cd-winkels zullen blijven bestaan maar online kopen zal voor steeds meer mensen een gewone zaak worden, verwacht Ropers. Voor drukbezette tweeverdieners, maar vooral ook voor mensen die op zoek zijn naar minder courante boeken en cd's.

'De Nederlandse markt telt 500 duizend cd's en 130 duizend boeken. De gewone winkel kan die natuurlijk nooit allemaal in voorraad hebben', zegt Ropers. 'Bij ons komt 50 procent van de verkoop uit die zogeheten back-list.' Ook de dvd- en video-afdeling van Bol.com zal breder zijn gesorteerd dan de gemiddelde gewone winkel.

Bol.com had eigenlijk dit najaar naar de beurs willen gaan. Door het slechte beursklimaat is het plan echter voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Meer over