nieuwsboeing

Boeing betaalt miljardenboete om misleiden luchtvaartautoriteit

Vliegtuigfabrikant Boeing betaalt een boete van 2,5 miljard dollar wegens het misleiden van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Dat zijn het concern en het Amerikaanse ministerie van Justitie overeengekomen in een schikking.

De Boeing 737 MAX-toestellen werden aan de grond gehouden nadat eind 2018 en begin 2019 twee toestellen waren neergestort. Beeld REUTERS
De Boeing 737 MAX-toestellen werden aan de grond gehouden nadat eind 2018 en begin 2019 twee toestellen waren neergestort.Beeld REUTERS

Boeing misleidde toezichthouders bij de keuring van het toestel 737 MAX, waarmee in 2018 en 2019 twee dodelijke crashes gebeurden.

‘De misleidende verklaringen, halve waarheden en omissies van Boeing-werknemers hebben de FAA belemmerd om de veiligheid van vliegpassagiers te kunnen garanderen’, aldus een van de aanklagers.

Het boetebedrag bestaat onder andere uit 500 miljoen dollar voor een fonds om familieleden en nabestaanden van de slachtoffers van de 737 MAX-crashes te compenseren. Ook wordt bijna 1,8 miljard dollar uitgetrokken voor een schadevergoeding aan klanten van Boeing, die lange tijd niet met hun aangekochte 737 MAX-toestellen konden vliegen.

Bij de ongelukken met vluchten van het Indonesische Lion Air en Ethiopian Airlines kwamen 346 mensen om het leven. Bij de crashes speelde een defect aan sensoren van een veiligheidssysteem een rol. In plaats van 737 MAX-toestellen te behoeden voor een te steile stijgingsgraad, drukte dit zogeheten MCAS-systeem de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden.

Boeing gaf in rechtbankdocumenten toe de Amerikaanse luchtvaartautoriteit verkeerd te hebben geïnformeerd over veranderingen in dit systeem, stellen de aanklagers. Daardoor ontbrak cruciale informatie over het MCAS-systeem uiteindelijk ook in handleidingen voor piloten van het nieuwe toestel. ‘Boeing-medewerkers verkozen winst boven eerlijkheid, door informatie achter te houden voor de FAA’, aldus het het ministerie van Justitie.

Topman David Calhoun van Boeing noemt de miljardenschikking ‘een stap waarmee we op gepaste wijze erkennen dat we zijn tekortgeschoten’. ‘Ik geloof er sterk in dat we met deze uitkomst het juiste doen’, zo schrijft hij in een verklaring aan het Boeing-personeel.

lees ook

In augustus kreeg Boeing een boete opgelegd van 1,25 miljoen dollar omdat managers van zijn fabriek in South Carolina ‘ongeoorloofde druk’ hebben uitgeoefend op werknemers die veiligheidsinspecties uitvoeren.

Correspondent Michael Persson bezocht Renton, de plek waar Boeing de 737 Max bouwt, het toestel met de fatale weeffouten die de fabrikant aan de rand van de afgrond hebben gebracht. Komen de regio en zijn met afstand grootste werkgever de klap te boven? En waarom ging het zo gruwelijk mis met de 737 Max? Aan het woord komt een voormalige werknemers die waarschuwde voor de druk waaronder moet worden gewerkt: ‘Voor het eerst in mijn leven aarzel ik om mijn familie in een Boeing te laten vliegen’.

Wie zit er eigenlijk nog te wachten op de 737 Max? De wereld is drastisch veranderd. Dat geldt helemaal voor de luchtvaart, die zware klappen oploopt door de corona-uitbraak. En vertrouwt de reiziger het toestel nog wel? De Boeing 737 Max is door alle ontwikkelingen verworden tot een ‘twijfelgeval met straalaandrijving’.

Meer over