Bobo's in Glamourland

Woensdag begint het 24e Nederlands Film Festival. De camera's zullen op de acteurs zijn gericht, terwijl de te sleutelfiguren van de Nederlandse film anoniem voorbijglippen....

Door Jan Pieter Ekker en Ronald Ockhuysen

Notering:

Dit jaar (vorig jaar) NAAM (aantal jaar in de lijst)

1 (1) SAN FU MALTHA (5)

San Fu Maltha heeft de Nederlandse film in een houdgreep. Als producent (Vet hard!, Paul Verhoevens Zwartboek) en als distributeur, met de bedrijven A-Film, Bright Angel en 1 More Film - al zijn die laatste twee, voor kunstzinnige films, zogenaamd niet van hem. Koopt op festivals alle films die ook maar een beetje succes hebben. 'A-Film heeft 12 miljoen op de bank. Het echte spel moet nog beginnen.'

2 (4) MEDY VAN DER LAAN (2)

De staatssecretaris van OCW heeft wel wat met film, al moet haar niet gevraagd worden welke Nederlandse films zij tot de klassiekers rekent. 'Karakter! Die heb ik op video gezien.' Intussen sleepte ze wel miljoenen extra binnen voor de filmsector, terwijl er binnen de kunsten bezuinigd moet worden. Ze moet hard opboksen tegen de VVD'er Gerrit Zalm (zie 4), die zo'n beetje in zijn eentje de fiscaal gunstige cv-maatregel kielhaalde.

3 (2) TOINE BERBERS (3)

Directeur Berbers ontketende op de burelen van het Filmfonds een culturele revolutie. Wie subsidie wil, moet in de eerste plaats een goed verhaal kunnen houden over het beoogde publiek. Kunst? Natuurlijk. Heel belangrijk. Maar niemand interesseert zich, zeggen ze binnenskamers, voor een regisseur die zijn camera op een paal plaatst, en dan gaat zitten wachten totdat er een vogel voorbijvliegt.

4 (-) GERRIT ZALM (1)

De Minister van Financiliet maart 2004, na innig overleg met Economische Zaken, weten het filmbeleid weer geheel over te laten aan het ministerie van OCW. Weg zijn de miljoenen die binnenkwamen dank zij de zogeheten cv-maatregel. Alsof de schade niet groot genoeg was, keurde Zalm afgelopen week ook nog een voorstel van Eurocommissaris Viviane Reding (Cultuur) af, die een miljard euro voor de Europese film vrij wilde maken. Want Zalm 'gelooft niet in de Europese film'. Vanaf deze week is hij als bankdirecteur te zien in Theo van Goghs Cool, starend in het decolletan Katja Schuurman.

5 (3) LAUGE NIELSEN (5)

De grote baas van Pathederland beschikt over zo veel zalen dat hij films kan maken en breken. De wetten van Pathijn bikkelhard: er moet zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld binnenkomen. Maar ook zijn adviseurs Danie Koot en Jac. Goderie (zie 19) zitten er weleens naast.

6 (7) JOHAN NIJENHUIS EN ALAIN DE LEVITA (4)

De bazen van NL Film leveren aan de lopende band: Ellis in Glamourland (Costa met Linda) beleeft in Utrecht zijn premi, en kort daarop volgen Snowfever (Costa in de sneeuw) en Costa 82 (Costa in de jaren tachtig). Ondertussen blijft BNN maar Costa-afleveringen uitzenden (Costa, maar dan platter). Nijenhuis' volgende regie: De storm, over de Watersnoodramp. Niet alle sterren verzuipen. 'Er zijn Hollandse filmmakers genoeg die het publiek de zaal uit sturen met een ongelooflijk rotgevoel.'

7 (-) LENNART VAN DER MEULEN (1)

Sinds 1 december netconator van Net 3, en tevens de man die de laatste activiteiten van FINE BV afhandelt, het kantoor dat voor producenten cv-films van de grond trekt. Programmamakers met artistieke intenties zijn bij Van der Meulen meer dan welkom. Het filmfestival was voor hem aanleiding september tot Nederlandse Filmmaand te bombarderen.

8 (-) PAUL VERHOEVEN (1)

Hoe glorieus kan een terugkeer zijn? Paul Verhoeven wilde wel weer eens iets in Nederland doen, en prompt werd de maker van de Nederlandse Film van de Eeuw (Turks fruit) door iedereen in de armen gesloten. De Bert Haanstra Oeuvreprijs viel hem ten deel, San Fu Malta (zie 1) beloofde hem 9 miljoen euro voor Zwartboek, interviewers rukten collectief uit. Verhoeven is niet onder de indruk. De loftuitingen tijdens een voor hem georganiseerd feest noemde hij 'wel heel erg zuinigjes', en met Maltha botert het ook niet meer zo. Die 9 miljoen laten, vindt Verhoeven, wel lang op zich wachten.

9 (5) DE OMROEPDRAMATURGEN (5)

De inhoudelijke begeleiders van de Publieke Omroep staan hoog op de haatlijsten van filmmakers, want hun invloed blijft enorm. De dramaturg houdt het belang van de kijker in de gaten. Wie wel eens tv kijkt, weet hoe laag het verstand van de Nederlander wordt ingeschat.

10 (8) BEAU VAN ERVEN DORENS EN ALBERT

VERLINDE (2)

De Snip en Snap van RTL 4 moeten dit tv-seizoen een nog langere Boulevard volkletsen dan het afgelopen jaar. Dat biedt kansen voor de grote filmmaatschappijen, die het programma als ideaal marketinginstrument beschouwen. Van Erven Dorens werkt ook aan een eigen filmcarri: hij was te zien in de flop Feestje!, leende zijn stem aan Garfield, en duikt samen met Albert ook nog even op in Ellis in Glamourland.

11 (-) INDEPENDENT FILMS (1)

Jonge distributieclub waarover vaak met din wordt gesproken. Independent Film trekt op zijn beurt een lange neus naar de concurrentie: het bracht het afgelopen jaar bijna de helft van alle Nederlandse films uit, en scoorde grote hits met De schippers van de Kameleon en Shouf shouf habibi!. En Ellis in Glamourland, K3 en het magische medaillon, Off Screen en Floris komen er alweer aan.

12 (12) DE SOAPIES (2)

Ouderwets woord bijna. Wie kijkt er nog vreemd op als de namen van Victoria Koblenko, Georgina Verbaan of Katja Schuurman opduiken? This is 2004! Voor de nostalgici: een bekende naam is onontbeerlijk 'voor een stukje marketing naar het grote publiek toe'.

13 (13) SANDRA DEN HAMER (4)

Na 18 jaar in dienst te zijn geweest van het International Film Festival is Sandra den Hamer er directeur van geworden. Den Hamer is onmiskenbaar een smooth operator, maar is zij ook een artistiek leider? Haar belangrijkste wapenfeit van dit jaar ligt in de zakelijke sfeer: ze werd aangesteld als lid van de Economic Development Board Rotterdam, een adviesclub van prominente Rotterdammers die de Economische Visie 2020 moet vormgeven.

14 (13) DOREEN BOONEKAMP (4)

De directeur van het Nederlands Film Festival laat zich niet tegenhouden door kleine budgetten en afkalvende subsidies, en blijft wijzen op het belang van collectiviteit. Niet iedereen deelt die opvatting: een gentlemen's agreement met het festival Film by the Sea kon niet voorkomen dat Theo van Goghs Cool en Ineke Houtmans Stille nacht vlak voor haar festival in Zeeland in premi gingen. Boonekamp woedend? Natuurlijk niet. De collectiviteit, weet u wel?

15 (-) JEAN VAN DE VELDE (1)

De workaholic van de Nederlandse film is de klap van de gesneefde Soldaat van Oranje II alweer te boven. Er is geen interessant project of zijn naam is er aan verbonden. Eind van het jaar komt zijn verjongde Floris in de bioscoop; hij wil daarna een biopic maken over de jonge jaren van Herman Brood.

16 (17) JOB GOSSCHALK (2)

De casting director van Kemna Casting is rustiger geworden, wordt gezegd, minder gebrand op publiciteit. Gelukkig was Fons de Poel er nog, die Gosschalk portretteerde in de tv-serie M.A.C.H.T. De man die voor de meeste films de acteurs uitkiest heeft 'een denkbeeldige zwarte lijst' met mensen met wie hij voor geen goud op de set zou staan, onthulde hij in De Telegraaf. Maar hij cast ze natuurlijk wel, als het nodig is. Kortom: een echte prof.

17 (-) IDTV-FILM (1)

Anton Smit en Hanneke Niens maken sinds 1999 kwaliteitsfilms voor een groot publiek. Na het succes van De Tweeling (800 duizend bezoekers en een Oscar-nominatie), Cloaca en Van God los richt IDTV-film de pijlen nu op Amazones, Bollywood Love en Leef!, het nieuwste project van Maria Goos. Het bedrijf wil een dependance openen in Australif Nieuw-Zeeland om internationale producties te maken, zoals Bride Flight (over een KLM-vlucht vol bruiden in 1953) en Batavia (over de ondergang van het schip in 1629).

18 (15) JEANINE HAGE, ANNEMIEKE GERRITSMA EN JACQUES VAN HEIJNINGEN (4)

Hage (directeur CoBO-fonds en initiator van de Telefilms), Gerritsma (directeur Stimuleringsfonds) en Van Heijningen (directeur Rotterdams Fonds voor de Film) zijn verantwoordelijk voor de drie grote, alternatieve geldstromen binnen de Nederlandse film. In die rol kunnen zij het filmbeleid bijsturen en stimuleren, zoals Gerritsma's fonds deed met het project One Night Stand: negen films van veertig minuten die in Utrecht in premi gaan.

19 (-) JAC. GODERIE EN RENMIOCH (1)

Schnabbel en Babbel hebben de krachten gebundeld voor het nieuwe tv-programma Mioch vs. Goderie. Daarin discussin ze over films. Dat de heren ook andere belangen hebben - Mioch geeft mediatrainingen aan acteurs; Goderie programmeert Pathioscopen - vindt niemand nog een probleem, het Filmfonds al helemaal niet. Goderie en Mioch ontvingen 50 duizend euro subsidie nadat ze plechtig hadden beloofd ook hun licht te laten schijnen over nationale producties. San Fu Maltha (zie 1) was er als de kippen bij het komische duo een rolletje te geven in zijn actiekomedie Vet hard!.

20 (18) MOTEL FILMS (2)

Het door Jeroen Beker en Frans van Gestel gecoproduceerde The Stratosphere Girl werd geselecteerd voor het festival van Berlijn, maar verder was het geen makkelijk jaar. De belangstelling voor Phileine zegt sorry en In Oranje viel tegen, terwijl Paradise Girls van Fow Pyng-hu niet goed genoeg werd gevonden voor Cannes en VenetiMotel is coproducent van Zwartboek. In die rol zullen ze vooral regisseur Verhoeven en producent Maltha uit elkaars vaarwater moeten zien te houden.

Meer over