Blown Away, The Cold Light of Day, Ultimo tango a Parigi

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips op televisie op een rij.

Bomaanslag in Blown Away. Beeld Kevin Toma
Bomaanslag in Blown Away.Beeld Kevin Toma

Blown Away (Stephen Hopkins, 1994)
Veronica, 22.15-00.45 uur

Een film die zijn titel absoluut eer aan doet. Centraal staat James Dove (Jeff Bridges), die in Boston werkt bij het politieteam dat bommen onschadelijk moet maken. Blijkbaar zijn bommen in Boston aan de orde van de dag, want het lijkt niemand te verbazen als plotseling de ene bommelding na de andere opduikt. Natuurlijk zit daar méér achter: de explosieven worden geplaatst door de Ierse terrorist Ryan Gaerity (Tommy Lee Jones), die dat puur en alleen doet omdat hij Dove een lesje wil leren. Dove is namelijk eigenlijk een Ier, genaamd Liam McGivney, en ooit knutselden de twee in het thuisland samen de vreselijkste bommen in elkaar. Maar McGivney kreeg spijt, zorgde dat Gaerity in de gevangenis belandde en bouwde in Boston een nieuw bestaan op als politieagent, huisvader en trouwe echtgenoot van een knappe violiste.

Het soort geordend bestaan dat in knalspektakels als dit altijd op losse schroeven komt te staan en op de een of andere manier toch ook weer gelijmd raakt voordat de aftiteling inzet. Aan verrassingen heeft regisseur Stephen Hopkins net zo weinig te bieden als aan logica: de plot wisselt voorspelbare momenten af met de meest idiote toevalligheden. Steeds weer rent Bridges in slowmotion op de camera af, de zoveelste niet meer te stoppen ontploffing tegemoet. En dat accent van de waanzinnig schmierende Lee Jones, moet dat echt Iers voorstellen? Niettemin, het ziet er allemaal gelikt en spetterend uit en de scène waarin de camera een heel huishouden ontrafelt als potentieel ontstekingsmechanisme zit de bom in het gasfornuis of toch achter de ovenknop, de toetsen van de telefoon of de lichtknop? mag gezien worden.

Bomaanslag in Blown Away. Beeld Kevin Toma
Bomaanslag in Blown Away.Beeld Kevin Toma

The Cold Light of Day (Rudolf van den Berg, 1996)
Veronica, 20.30-22.15 uur
Bij de meeste thrillers gaat het om de vraag wie 'het' heeft gedaan. In The Cold Light of Day lijkt die vraag al snel opgelost. Een wat wereldvreemde hippie is ongetwijfeld de moordenaar van een meisje dat naakt en dood wordt aangetroffen in het bos. Maar na de zelfmoord van deze verdachte begint de speurtocht pas echt voor de jonge inspecteur Marek (Richard E. Grant), die ervan overtuigd is dat de dader vrij rondloopt en wellicht nog meer meisjes zal vermoorden. Hij neemt ontslag, komt achter de identiteit van de zieke geest en opent de jacht. In die fase is Marek zelf al niet meer helemaal in orde, want hij gebruikt een meisje als lokaas en laat haar een groot risico lopen.The Cold Light of Day, naar een al twee keer eerder verfilmd scenario van Friedrich Dürrenmatt (Es geschah am hellichten Tag), zijn de personages niet eendimensionaal, maar hebben ze stuk voor stuk een psychologische diepte die niet alleen hen, maar ook het verhaal uittilt boven het whodunnitniveau.

Ultimo tango a Parigi (Bernardo Bertolucci, 1972)
ZDF, 01.20-03.25 uur
Klassieker van grootmeester Bertolucci, die door diens intense aanwezigheid helemaal in het teken komt te staan van hoofdrolspeler Marlon Brando. Brando speelt een man die door een louter seksuele relatie met een jonge vrouw zijn verdriet probeert te overwinnen. Hij weigert aanvankelijk zich bloot te geven, maar gaat overstag. Dat leidt tot allerlei getroebleerd, maar prachtig gefotografeerd gedoe en destijds controversiële seksscènes (onder meer met een pakje boter als hulpmiddel), die volgens Brando's tegenspeelster Maria Schneider niet altijd met haar volle toestemming werden gedraaid.

Meer over