BLOOM GALERY: De magie van onzichtbare inkt

De aanvankelijke opzet was een tentoonstelling waarop niet meer te zien zou dan zijn dan een reeks spierwitte vellen: voor het oog onbezoedelde tekenpapieren die evenwel een geheim met zich zouden meedragen....

Voorpublicaties uit the Blind Faith series wezen echter uit dat geen mens het aandurfde andermans werk te bekladden: ofwel het respect voor de kunst was te groot, òfwel de magie van de onzichtbare inkt. Op het publiek hadden de helderwitte vellen hoe dan ook een verlammende werking, zodat de twaalf kunstenaars die nu meedoen aan de expositie in de Amsterdamse Bloom Gallery toch maar zèlf het goede voorbeeld geven.

Bijna alle twaalf hebben ze enkele exemplaren van hun in oplage gedrukte 'onzichtbare' prenten ingekleurd en zodoende zichtbaar gemaakt: Frank van den Broeck zijn wolkige geestesverschijning, de Duitser Walter Dahn zijn door krankzinnigen getekende poppetjes met daaronder de hartekreet HELP en de Deen Troels Wörsel zijn illusoire dubbelbeeld van een achter glas gefotografeerde tekening waarin een straat weerspiegelt.

Al zou de oplage van hun invisible ink prints oneindig groot zijn, dan nòg is elke tekening uniek: afhankelijk van de hand die hem te voorschijn krast. Dat maakt the Blind Faith series, opgezet door het Nederlandse kunstinitiatief VOUS ETES ICI, extra aantrekkelijk. Vrees voor het blanco papier is ongegrond (Iedereen kan tekenen! Ten minste: krassen) en de koper vervolmaakt naar eigen goeddunken het werk van de kunstenaar: geheel of gedeeltelijk, met een hard of zacht potlood, grijs of in kleur.

De tekening die het meest tot navolging stimuleert, is die van Judith Fleischman, sensueel getiteld I rubbed him with velvet (Ik wreef hem met fluweel). Uitgangspunt was een fotografisch fragment van een man, liggend op een mooi geplooid laken. Het raster van de onzichtbaar gereproduceerde voorstelling weigert potloodlijnen te pakken. De foto moet worden opgeroepen door er een fluwelen doekje met grafiet- en pigmentpoeder over te wrijven. Alleen dan verschijnt het slaperige geslacht van de man, in een weemoedig makende, zachtbruine tint die herinnert aan oude foto's.

Dat kleurende kunstkopers niet volkomen blind hoeven te vertrouwen op de naam van de kunstenaar of de reputatie van de galerie, blijkt uit het werk van Karin Sanders, die in de Bloom Gallery als enige de onzichtbaar gelaten versie van haar tekening toont. Wie er zijdelings naar kijkt, ziet haar Scribble niettemin flauw oplichten: de 'onzichtbare' inkt wijkt nèt een kleurnuance af van het witte papier. Wat dat betreft kunnen de prenten net zo goed blijven zoals zij nu zijn: bij een eerste oogopslag blanco, bij een tweede subtiel hun geheim ontsluierend.

WS

Never the twain shall meet: Jan Andriesse en Susanna Heller, t/m 29 juli in Galerie Paul Andriesse, Amsterdam, open: ma-vr 10-12.30 & 14-18.30 uur, za 14-18 uur, na 8 juli op afspraak: 020-6236237

The Blind Faith Series, invisible ink prints t/m 27 juli in Bloom Gallery, Amsterdam, open: di-za 13-18 uur en de eerste zondag van de maand. Een mapje met 16 invisible ink prints als postkaart is in de galerie te koop voor 15 gulden.

Meer over