Blokkerende voorwielen zetten rem op verkoop Bugaboo Bee

Bugaboo, bekend van de gestroomlijnde design-kinderwagens, stopt tijdelijk met het verkopen van de Bugaboo Bee. Het compacte wagentje blijkt niet honderd procent veilig. De voorwielen kunnen blokkeren waardoor het wagentje voorover kan kantelen.

LISA SPIT

UTRECHT - Ouders die dit jaar een Bugaboo Bee hebben gekocht, kunnen zich registreren op de website van Bugaboo en krijgen een nieuwe set wielen thuisgestuurd, meldt het Nederlandse bedrijf. 'Het gaat alleen om modellen die dit jaar zijn geproduceerd, met de oudere modellen is niets mis', zegt een woordvoerder.

Twee jaar geleden ontstond er ook al ophef over het karretje toen bleek dat de remmen na verloop van tijd niet meer naar behoren functioneerden. Ook toen kregen Bee-bezitters een extra onderdeel toegestuurd dat ze zelf aan de rem konden bevestigen om problemen te voorkomen.

Ondanks de tegenslag blijft Bugaboo positief over de toekomst en denkt het niet dat de problemen met de Bee invloed zullen hebben op de verkoopcijfers. Cijfers waar Bugaboo overigens nooit iets over bekendmaakt. 'Ik kan alleen zeggen dat we tevreden zijn en het goed gaat', aldus de woordvoerder.

De eerste Bugaboo-wagen kwam in 1999 op de Nederlandse markt. Hij groeide in ons land uit tot een ware hit. De flink geprijsde kinderwagens (vanaf ruim 400 euro) waren al snel niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Vooral in Amsterdam-Zuid was de buggy een absolute musthave. Toen de eerste telg in de populaire Amerikaanse televisieserie Sex And The City werd voortgeduwd in een Bugaboo bleef het succes niet langer beperkt tot Nederland. De wagentjes zijn inmiddels in vijftig landen te koop.

Op internet deden geruchten de ronde dat het succes van Bugaboo op zijn einde liep. De economische crisis en de technische mankementen van de Bee zouden hun weerslag hebben gehad op de verkoopcijfers. Toch zijn er ook positieve geluiden te horen. Het Amerikaanse online-tijdschrift Slate schreef eerder dit jaar dat de Bugaboo Donkey, een wagentje waarin ouders indien gewenst twee kinderen kwijt kunnen, weleens een groot succes zou kunnen worden.

'De Donkey doet het inderdaad heel goed, zowel in Nederland als in Amerika. Het model heeft al een aantal prijzen gewonnen en er was een tijdje een wachtlijst vanwege de grote interesse', zegt de woordvoerder. Het wagentje gaat, met alle toebehoren, voor 1.500 dollar (1.058 euro) over de toonbank.

Dat hij toch zo populair is, past in de opvallende trend dat luxe producten gretig aftrek vinden terwijl een nieuwe economische crisis zich lijkt aan te dienen.

undefined

Meer over