Bloemblaadjesbehang en een ring voor de tranen

Reportage..

Eindhoven Wat als eerste opvalt aan de nieuwste sport- annex terreinwagen van autoproducent Hyundai is niet het futuristische dashboard of de worstvormige carrosserie, maar de deuren van transparant plastic. Kortom, niet het soort auto dat we volgende week op de A4 kunnen verwachten. Het prototype trekt niettemin veel bekijks op de Dutch Design Week, het grootste design-evenement van Nederland, dat tot dinsdag 27 oktober in Eindhoven wordt gehouden.

Het evenement heet het grootste te zijn, vanwege de verwachte 75 duizend bezoekers en de meer vijftienhonderd ontwerpers die zich presenteren op de achtste editie van de Design Week, maar ook omdat de volle breedte van het hedendaagse design aan bod komt.

Op slechts een steenworpafstand van de auto van de toekomst, is de presentatie van een tiental ontwerpers die werken in Atelierdorp, een gekraakte kerk in Eindhoven.

Blikvanger op deze zelfgebouwde expositie is een muurvullende installatie van tientallen potten zelfgemaakte jam in uiteenlopende bruin- en geeltinten. Met dit kunstzinnige project wil het ontwerpcollectief Living-In-Solitude de aandacht vestigen de eenvormigheid van het supermarktvoedsel, dat er niet alleen hetzelfde uitziet, maar ook hetzelfde smaakt, dankzij een overdaad aan chemische toevoegingen.

Weer elders in de stad presenteren meer dan honderd ambachtelijke ontwerpers zich op de verkoopbeurs Meesterlijk. De handgemaakte sieraden, tassen en andere gebruiksvoorwerpen zijn uitsluitend gemaakt van nostalgische materialen als geblazen glas, schapenwol, koper en tin. Een aantal is ook nog eens geproduceerd in duurzame projecten in derdewereldlanden.

Dit ambachtelijke, technologische en kunstzinnige design is verspreid over zo’n zestig locaties in Eindhoven, met als epicentrum Strijp S. Dit voormalige fabriekscomplex van Philips is voor deze gelegenheid veranderd in een levendig evenemententerrein met tijdelijke restaurants en zelfs een speelhoek met kinderdesign.

De Dutch Design Week wil, naast een evenement voor professionals, inclusief lezingen en workshops, vooral een laagdrempelig publieksevenement zijn. Niet voor niets tonen tal van meubelproducenten hun nieuwe interieurcollecties, variërend van luxe bankstellen tot innovatieve ledverlichting.

Het onderdeel van de Dutch Design Week dat elk jaar weer het meeste aandacht trekt, is de Graduation Show van de Design Academy. Deze presentatie van de eindexamenstudenten van de bekendste designopleiding ter wereld kan tenslotte worden beschouwd als een richtingaanwijzer voor de toekomst.

Dat die toekomst duurzaam zal zijn, leidt geen twijfel na het zien van de bijna honderd ontwerpen in de Witte Dame, het rijzige witte gebouw in het stadshart waar de Design Academy is gehuisvest. En dan geen geitenwollensokkenduurzaamheid, maar praktische oplossingen met een verbluffend esthetisch resultaat.

Zoubida Tulken verzamelde de blaadjes van afgekeurde rozen op de bloemenveiling. Ze lijmde die op stroken papier, met als resultaat een wonderschoon behang.

Ook voorbij zijn de tijden van het glamdesign, vervaardigd door ontwerpers met de status van popster. Opvallend veel studentenprojecten zijn verstild en introvert, gebaseerd op emoties als heimwee en rouw.

Roos Kuipers bedacht een glazen ring om een traan in op te vangen. Als de traan is opgedroogd, blijft een witte waas op het glas achter, een breekbaar souvenir aan een emotioneel moment. Misschien niet zo’n eye catcher als een rijdende worst maar het zijn juist dit soort bezinnende en betekenisvolle producten waaraan behoefte is in deze turbulente tijden.

Meer over