Bliep: dit is elders duurzamer verkrijgbaar

Amsterdam Je moet ervoor naar Duitsland, maar als je precies wilt weten wat je koopt, hoef je straks alleen nog je mobiele telefoon voor het product in kwestie te houden....

Het Duitse bedrijf Barcoo, dat de applicatie deze week lanceerde, maakt daarbij gebruik van achttien databestanden van maatschappelijke organisaties die de handel en wandel van bedrijven proberen te achterhalen. Een ervan is het Nederlandse Rank-a-Brand. Deze stichting beoordeelde tot dusver 550 merken op de criteria klimaat (de CO2-voetafdruk), milieu (gebruik van giftige stoffen) en arbeidsomstandigheden. Als eindoordeel rolt er een rapportcijfer uit, vertaald in de kleur groen, rood of oranje. Zo scoort Apple een 7 uit 18, en wordt daarmee oranje. Wie geen mobiele scanner heeft kan het ook op de website nazoeken.

Rank-a-Brand werkt met vrijwilligers, die jaarverslagen van de bedrijven uitpluizen om maatschappelijke vragen te beantwoorden. De vragen en gevonden feiten zijn ook te vinden bij Rank-A-Brand.

Het oordeel blijft nu nog op merkniveau: mooier zou het zijn als je zou kunnen achterhalen waar het katoen vandaan komt van het T-shirt dat je in handen hebt. Iets voor de verre toekomst, zegt Vera Schölmerich van Rank-a-Brand. En dan maar hopen dat de consument zich er iets van aantrekt.

Meer over