Blad hekelt filet 'africain' van Albert

Albert Heijn mag zijn producten graag aanprijzen met prikkelende reclame. De advertentie die het jongste nummer van Zuidelijk Afrika siert, is wel heel pittig....

De advertentie blijkt het werk van de redactie van het blad. In de tekst hekelt zij de verborgen herkomst van sommige rundvleesproducten van de supermarktketen. 'We willen de lezers erop attent maken dat AH een deel van zijn vlees uit Namibin Botswana haalt', zegt hoofdredacteur Bart Luirink. 'Daar doet het bedrijf onnodig geheimzinnig over.'

Eind juni werd het geheim van AH's Afrikaanse vlees onthuld in het tv-programma De Keuringsdienst van Waarden van de RVU. 'Waarom wel lijsten met onzinnige ingredien op het etiket en niet de herkomst?,' vraagt redacteur Siebren Hodes zich af. 'Albert Heijn wil er gewoon niet aan, omdat vermelding van Afrikaanse landen zou kunnen afschrikken.'

Joses, woordvoerster bij Albert Heijn, ontkent dat in alle toonaarden. 'Ongeveer een procent van ons vlees komt uit Afrika. Omdat het rundvlees uit verschillende landen komt, kunnen we dat niet allemaal op een etiket zetten', zegt ze. 'We zijn het ook niet verplicht.' Mes benadrukt dat het Zuidafrikaanse vlees vooral bestemd voor de filet americain afkomstig is van de bultrugkoe: mager en van hoge kwaliteit.

Toch denkt ook Luirink dat de supermarkt de herkomst weglaat uit angst dat het consumenten afschrikt. 'Daarmee schilderen ze de Nederlander een beetje af als paniekerig en onwetend.' Onzin, vindt hij. 'Het vlees is toch van goede kwaliteit? Ze moeten juist benadrukken dat het uit Afrika komt. Het continent wordt ermee geholpen, want het levert werkgelegenheid en geld op', stelt de hoofdredacteur. 'Als iedereen zulke handelscontacten zou hebben, krijgen we Afrika erbovenop.'

Meer over