Bijles verzorgers na wanprestatie

Alle personeelsleden van verzorgingshuis St. Josephshof in Nijmegen moeten ervaring opdoen in andere tehuizen, omdat zij door gebrek aan scholing onverantwoorde zorg leveren....

Dat onderzoek vond plaats op aandringen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Eind vorig jaar kwam daar een melding binnen van een activiteitenbegeleider die een paar weken na zijn aantreden vijf verzorgenden beschuldigde van onheuse bejegening van bewoners. Ze zouden bejaarden schoppen, slaan, naar binnen sleuren, in hun stoel smijten en ze te hete koffie toedienen.

Eén verzorgende heeft toegegeven dat ze een bewoonster een tik op de vingers had gegeven. Het zou gaan om een bejaarde met agressieve neigingen. Zij wil personeelsleden, die voor haar bukken om de voeten op de steunen van de rolstoel te zetten, nog wel eens een schop in het gezicht geven.

'De tik was een reflex, we hebben onderling besproken dat zoiets niet meer mag voorkomen', aldus een personeelslid. De andere vier verzorgenden ontkennen de aantijgingen.

Toen het bestuur locatiemanager J. Peters op non-actief stelde en twee medewerkers wilde overplaatsen, meldde het voltallige personeel zich uit solidariteit twee dagen voor kerst ziek. Bewoners brachten de kerstdagen door met invalkrachten en familieleden. Daarop zag het bestuur van de maatregelen af.

Het interne onderzoek, waarover personeel en familie vorige week zijn ingelicht, maakt niet duidelijk hoe hard de beschuldigingen zijn.

Maar volgens het bestuur bevestigen de conclusies dat er veel mis is met zorgverlening en bedrijfsvoering.

De Inspectie wijst erop dat het Nijmeegse verzorgingstehuis al sinds 1994 een bron van zorg is. 'Aanbevelingen worden niet opgevolgd', aldus een woordvoerster. 'Protocollen en zorgplannen ontbreken, er is geen hygiënebeleid en de appartementen van bewoners worden ten onrechte 's nachts afgesloten.'

Uit het onderzoek blijkt opmerkelijk genoeg dat bewoners, familie, huisartsen, fysiotherapeuten en de GGZ in Nijmegen tevreden zijn over St. Josephshof. Het is een kleine instelling waar de ruim dertig bewoners zich thuis voelen. Familieleden ervaren de zorg als 'warm', de familie- en de cliëntenraad hebben niets gemerkt van onheuse bejegening.

De locatiemanager (een verpleegkundige met 22 jaar ervaring) werkt mee en draait bereikbaarheidsdiensten. In het rapport wordt geconstateerd dat hij eerder 'een vertegenwoordiger van de medewerkers' is dan een leidinggevende. Hij heeft geen toekomstvisie en is te druk met andere zaken om protocollen te maken.

De verzorgenden (gemiddelde diensttijd twaalf jaar) zeggen hun uiterste best te doen. Maar blijkens het onderzoek zijn ze zich niet bewust van de achteruitgang in kwaliteit. Zij zouden onvoldoende vaardigheden hebben in het verlenen van de zorg aan demente bejaarden. Zo worden liedjes gezongen in een groep met twee dove deelnemers. Voor specifieke problemen zoals schoppen en weglopen zou geen 'adequaat repertoire' zijn. Verzorgenden zeggen dat zij jarenlang bij het bestuur om scholing hebben gevraagd en dat daar geen geld voor was.

Het personeel voelt zich geschoffeerd door het rapport en de op handen zijnde maatregelen. Een woordvoerster van de cliëntenraad vermoedt dat het onderzoek zal worden aangegrepen om de Josephshof te sluiten.

Een eerdere poging daartoe werd door een actie van personeel en familie voorkomen. Habicura ontkent dat daarvan sprake is.

Meer over