Bij Vedior en Select is één en één maximaal twee

Vedior maakte woensdag een klapper door een bod te doen op het Britse Select Appointments. Bestuursvoorzitter Smit van Vedior kan zich geen betere combinatie voorstellen....

'Wat moeten wij met een kantoor in Kuala Lumpur?', zei A. Lazarides, directeur business development bij Randstad in Groot-Brittannië, toen het vakblad Flexmarkt hem in mei vroeg of hij interesse had voor Select Appointments. Vedior ziet wel wat in het Britse staffing agency en doet een bod van liefst 3,8 miljard gulden.

Gaat de overname door, dan onstaat op papier en in de praktijk een machtig concern - volgens Vedior zelf in 1998 nummer drie op de Europese en de wereldmarkt, groter dan Randstad, actief in 25 landen. Geografisch oogt de nieuwe combinatie een stuk indrukwekkender dan Randstad, dat zich weloverwogen beperkt tot West-Europa en Noord-Amerika, samen 80 procent van de uitzendmarkt. Volgens ramingen over 1999 van zakenbank Merrill Lynch, blijft Vedior nog net achter Randstad.

Vediors bestuursvoorzitter Gert Smit was woensdagavond opgetogen. 'Ik heb moeite een betere combinatie voor te stellen', glunderde hij. Het is zijn eerste grote acquisitie - de inlijving van het Franse Bis gebeurde in de tijd dat Vedior nog ressorteerde onder het Vendex van Jan-Michiel Hessels. De eerste prioriteit van Smit leek in Nederland te liggen, waar hij het marktaandeel graag wil verhogen. Maar de poging vorig jaar de Nederlandse concurrent Start in te lijven, mislukte. Wel lukte het Smit om de schoonmaakpoot te verkopen. De opbrengst van 1,8 miljard gulden brandde blijkbaar in zijn zak. Eerder gingen al geruchten dat Vedior het Amerikaanse uitzendbedrijf Olsten zou willen overnemen. Dit bedrijf viel echter in handen van de Frans/Zwitserse combinatie Adecco.

Analisten weten ook niet zo goed wat ze van de nieuwe combinatie van Vedior met Select moeten vinden. Charles Estourgie van Merrill Lynch vindt de overname vooral voor Select een 'goede deal'. Voor Vedior is hij minder enthousiast. Na de verkoop van de schoonmaakpoot en gezien de snelle consolidatie in de uitzendmarkt stond Vedior in zijn ogen 'onder druk om iets te doen'. Vedior was mogelijk bang de boot te missen en uiteindelijk met lege handen achter te blijven.

Wat de synergievoordelen van Vedior en Select zijn, weet hij niet. 'Eén en één is in dit geval maximaal twee', aldus Estourgie. 'Waar zit het schaalvoordeel als je de detachering van IT-specialisten in Japan samenvoegt met algemeen uitzendwerk in Nederland?' Smit erkende woensdag zelf al dat de gezamenlijke onderneming het niet van de synergetische voordelen moet hebben.

Dat komt vooral doordat Select en Vedior van karakter totaal verschillende ondernemingen zijn. Select haalt 64 procent van zijn omzet uit specialistische uitzendactiviteiten. Het detacheert IT-specialisten, juristen, docenten, en heeft een aantal call centers. Vedior is vooral een traditionele volumespeler en haalt slechts 5 procent van zijn omzet uit specialistische activiteiten.

Nog voor de inlijving van Select had Vedior al besloten dat de gespecialiseerde tak moest uitgroeien tot minimaal 10 procent van de omzet. Daarvoor lanceerde het concern in juli Expectra, waarin alle gespecialiseerde formules moeten worden ondergebracht.

In gespecialiseerd uitzendwerk valt veel meer marge te halen dan bij de traditionele volumecontracten, waarbij multinationals aan grote aantallen uitzendkrachten worden geholpen, vaak in tal van landen. Tegen grote volumespelers zoals het Amerikaanse Manpower en het Frans-Zwitserse Adecco, respectievelijk wereldmarktleider en de nummer twee op de wereldmarkt, moet Vedior het vaak afleggen - al was het maar omdat Vedior totnutoe alleen in Europa actief is.

Door inlijving van Select haalt Vedior ineens liefst 21 procent van zijn omzet uit gespecialiseerde uitzendactiviteiten. 'Ik geloof in specialismen, zegt Anne-Marie Munnik, analist van Bank Insinger de Beaufort. 'Je ziet dat ook bij Unique goed gaan en andere grote spelers willen daar ook groter in worden.'

Maar de andere doelstelling van Vedior, een wereldwijde volume-speler worden, is met Select niet bereikt. 'Maar het is strategisch goed dat Vedior eindelijk wereldwijd actief wordt, en minder afhankelijk van de Franse markt.'

Een volgend probleem kan het verschil in organisatiestructuur bij de twee bedrijven zijn. Estourgie: 'Vedior is redelijk centraal georganiseerd. Bij Select, met zo'n vijftig merknamen, is iedereen ondernemer. De vraag is hoe dat gaat uitpakken.'

Pas bij weer een volgende acquisitie is synergie mogelijk, meent Estourgie. 'Dan ligt er een goed fundament. Het bedrijf krijgt nu een platform om waar dan ook te groeien of te expanderen.' Een grote partner in Amerika 'blijft wenselijk', oordeelt de analist van Merrill Lynch. 'En als Vedior mikt op een global account, dan moet het ook nog groeien in de algemene uitzendmarkt van Duitsland, Nederland en België.'

Bestuursvoorzitter Gert Smit zal dat niet ontkennen. 'U vraagt me: hebt u al uw doelstellingen bereikt?', zei hij woensdag. 'Welnee, welnee. Ik vind dat we er nog lang niet zijn.' De eerste grote overname van Smit zal niet de laatste zijn.

Meer over