Bij abrupte stuurbewegingen zwabbert het frame als een fiets

Er is een vage scheidslijn tussen een betaalbare motor en een opgevoerde brommer.

Mash Scrambler. Beeld
Mash Scrambler.Beeld

Wat voor leuks kan een aanstaand motorrijder kopen voor nog geen 3.000 euro? Tweedehands is het aanbod royaal, maar nagelnieuw, dan kom je toch in de sector scooter-met-een-iets-grotere-motor. Maar wij willen kunnen shinen met een echte motor.

Als je nieuwe fietsen van meer dan 3.000 euro kunt kopen, wordt het een uitdaging om een nieuwe motor uit die prijsklasse te zoeken. Op de motorbeurs in Utrecht stond het onbekende merk Mash met blinkende retromotorfietsen voor weinig. Uit Frankrijk, zegt de importeur. En daarom denken we direct: China. En dat klopte. De onderdelen komen uit dat verre, maar prijstechnisch zo interessante land, al zijn de motorfietsen zelf bedacht en op de markt gezet voor Europese motorrijders.

En dat betekent momenteel dus retro. De modellen, de namen, de belettering, de uitstraling in de folder: het doet denken een periode die we voor het gemak de sixties zijn gaan noemen.

De techniek is hedendaags. Dat wil zeggen: wie spaakwielen en een trommelrem in het achterwiel modern acht, kan volhouden dat het hier om moderne techniek gaat.

We probeerden de Scrambler, een oer-Honda-meets-Triumph, die met een 125 cc-motor voor 2.900 euro in de catalogus staat. Missie geslaagd dus. Maar dan: we hebben veel voor de krant over, maar om met - pardon my french - opgevoerde brommer over de snelweg naar huis te rijden, is vragen om moeilijkheden. Veiligheidshalve kiezen voor de duurdere 400 cc-versie. We zeggen het maar gelijk: hij kost het dubbele.

Mash Scrambler 400 cc
27 pk (bij 7000 toeren)
Gewicht: zonder brandstof: 150 kg.
Tank: 13 liter. Max. snelheid 130 km/u.
Prijs: euro 5.995

Blik test twee- en vierwielers, signaleert opvallende randzaken en doet daarvan elke twee weken verslag.

Zijn de verwachtingen hooggespannen? Nee. Valt het tegen? Ook niet. Want het is een ranke fiets, die maar 150 kg weegt en die daarmee rap optrekt en zich op de snelweg best kan weren.

Was het dan ook slim te proberen bij windkracht 5 een rijtje blik met 120 km/p uur te willen passeren? Nee, want dat haalt-ie niet. En vonden we dat het frame lekker stabiel was? Ook al niet. Bij abrupte stuurbewegingen zwabbert dat als een fiets van de Halfords. Verder is het best jammer dat je met handschoenen aan niet bij het contactslot kunt, en zelf zouden we die noppenbanden eraf laten halen. Want een stoere uitstraling is geinig, maar dat geroffel draagt niet bij aan stabiliteit.

Een heleboel dingen zouden beter kunnen, maar voor dat geld, kunnen we er ook niet al te boos om worden. Want als we ons beperken tot dijkweggetjes, B-routes of een blokje om in de stad is-ie prima. De looks zijn goed, de motor - een model afgekeken van Honda - roffelt wellustig, hij schakelt rustig en is bij het verkeerslicht vlot genoeg weg. En zelfs de uitvoering van 125 euro hoeft niet op het fietspad.

Meer over