Beukwerk in het bos

Ook de dance ontdekt de kleiner-trend. Terwijl niet ver weg tienduizenden samenkwamen op Mysteryland, vierden vijfduizend uitverkorenen in het Amsterdamse Bos het festival Dekmantel.

DOOR ROBERT VAN GIJSSEL

Het moet een mooi gezicht zijn voor wie komt aanvliegen vanaf het vakantie-adres, boven Schiphol: een blauwe laserdeken, zacht bibberend midden in het Amsterdamse Bos, pal naast Schiphol-Oost. Als dat geen dancefestival is. We zijn weer thuis.

Nederland, dancefestivalland. Het is elk weekend raak, ergens in de vrije natuur. Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld kwamen tienduizenden liefhebbers samen op het Floriadeterrein, voor het kolossale Mysteryland. Maar ook in de dance is de trend van de laatste jaren zichtbaar. De danser wil ook kleinschaliger, hoogwaardiger en knussere festivals, zoals de popfestivalgangers op Vlieland hun Into The Great Wide Open beleven.

Dus wordt vanaf vrijdag het driedaagse Dekmantel gevierd, in het Amsterdamse recreatiegebied. Een festival voor vijfduizend man, met een 'killer line-up', zoals dat dan wordt rondgeschreeuwd op de sociale media. Reuzennamen uit het draaicircuit (Jeff Mills, Laurent Garnier, Robert Hood, Carl Craig) naast belangwekkende nieuwkomers en outsiders, waar je dezer dagen écht bij op de dansvloer moet zijn gesignaleerd. Het live-project Karenn bijvoorbeeld, van technobeul Blawan en producer Pariah. Of de dj-set van de moeilijke-ritme-professor James Holden.

Op vrijdagavond is al een fraaie route af te leggen, langs wat er nu zoal speelt in de dance. Goed, de set van routinier Laurent Garnier biedt natuurlijk wat van de Fransman valt te verwachten. Degelijke, soms wat al te gelikte techno en diepe house, waar steeds maar weer zo'n rellerig saxofoontje doorheen scheurt. Opvallend: die sax is ook al te signaleren bij de set van Timeline, live getoeterd, naast keyboards en beats.

Meer live-gevoel valt tegelijkertijd te halen bij de Haagse producer Legowelt, die samenspant met de Eindhovense, van Amerikaanse geboorte, Xosar. Van achter de Korg-synthesizers bedenken zij ter plekke lekker speelse techno en electro, op een intiem podiumpje, half verscholen in de bossen.

Daarnaast dreunt dan al de strenge Berlijnse techno van Marcel Dettmann. Een set voor de liefhebbers van het betere beukwerk, maar wat strooit Dettmann subtiel met zijn bassen en roffels. Net als op zijn binnenkort te verschijnen album Dettmann II toont de Berlijner zich een meester van de dosering. Met de minimale techno-middelen - bassdrumkicks, bassline, snaredrum en hi-hats - puzzelt hij steeds maar weer, twee volle uren lang, de meest vernuftige ritmes in elkaar; meeslepend, spannend, en ongelooflijk dansbaar.

Op de vroege zaterdag lijkt het of de danceorganisator Dekmantel zich wat heeft verkeken op het dagritme van het wat meer verwende (Amsterdamse) danspubliek. De eerste uren, vanaf lunchtijd, lopen slechts een paar handenvol nieuwsgierige frisse koppen over het desolate terrein, terwijl niet de minste dj's al volop aan het draaien zijn. Een beetje treurig: één dansende jongen op de enorme grasarena voor het hoofdpodium, waar het weinig benijdenswaardige Dekmantel Soundsystem er toch maar wat van probeert te maken. Alsof de dj's thuis een plaatje opzetten, voor de visite.

Bij de Spaanse held John Talabot staan rond halfdrie net honderd dansgasten. Nou, vooruit. Talabot verraste de dancegemeenschap vorig jaar met een psychedelische discoplaat, genaamd Fin. Zijn draaibeurt op Dekmantel begint ook al zo nostalgisch: rubberen funk, gemixt met jazz en soul van bijvoorbeeld Marlena Shaw, en toch steeds een donkere en weemoedige ondertoon.

De zachte gevoelens, het publiek meegegeven door de fijnbesnaarde Talabot, worden er later op de avond bij Karenn op brute wijze weer uitgeramd in de grote podiumtent. Blawan en Pariah spelen vernietigende techno, gevaarlijk hard en steeds net een tandje te snel.

Je kunt er het best maar een beetje ongelovig naar staan kijken. Tenzij de aloude gabberse hakkunst nog in de benen zit, is iedere danspoging hier gedoemd te mislukken.

Dekmantel, 23 t/m 25/08, Amsterdamse Bos, Amsterdam.

undefined

Meer over