BETUWELIJN?

Minister Pronk vindt dat het kabinet de effecten van de Betuwelijn op het milieu te rooskleurig heeft afgeschilderd. Wetenschappers hebben opgeroepen te stoppen met de 'waanzin' van de Betuwelijn....

Wijnand Duyvendak, adjunct-directeur Milieudefensie: 'We hebben altijd geroepen dat de Betuwelijn waanzin is, we hebben jarenlang actie gevoerd tegen de aanleg ervan. De Betuwelijn veroorzaakt meer belasting van het milieu. Toen ik las wat minister Pronk zei, vond ik het bitter op deze manier gelijk te krijgen.

Ik ben het eens met de wetenschappers die oproepen met de aanleg te stoppen. Er is al een hoop geld omgezet in beton en asfalt, de rest ervan kan beter besteed worden aan andere dingen, zoals de verbetering van de spoorwegen. Het is wel een nieuw gegeven dat Pronk erkent dat er geen milieuvoordelen zitten aan de Betuwelijn, maar vanwege politiek prestige zal de regering waarschijnlijk niet besluiten met de aanleg te stoppen.'

Lars Poppes, woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat: 'Ik weet wat minister Pronk heeft gezegd, maar ik vind het niet nodig om een reactie op zijn uitspraken te geven.'

Tweede-Kamerlid Nellie Verbugt (VVD): 'Die wetenschappers komen niet met nieuwe argumenten. Het milieu heeft nooit de doorslag gegeven bij het besluit de Betuwelijn aan te leggen. Het belangrijkste is de bereikbaarheid van Nederland, de economische waarde van het traject. Er is geen enkele reden te overwegen de bouw te stoppen.'

Jan Pijnappel uit Zevenaar, langs wiens ambachtelijke korenmolen het tracé loopt: 'Wat mij betreft stoppen ze met de aanleg. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. En dan spreek ik voor het algemeen belang, niet omdat de trein langs mijn molen loopt. Uit een rapport blijkt dat de geluidsschermen geen windbelemmering veroorzaken, dus wat dat betreft heb ik geen last van de spoorlijn. Maar ik ben er niet blij mee.'

René Holdert, woordvoerder van railgoederenvervoerbedrijf Railion: 'Ik heb me verbaasd over Pronks uitspraken en ik twijfel aan de juistheid ervan. Allerlei groepen hanteren aldoor andere cijfertjes over de milieuvriendelijkheid van de Betuwelijn. Maar welke cijfers je ook gebruikt, het is een aanvaard gegeven dat treinvervoer milieuvriendelijker is dan wegvervoer.

Het enige waarin de rapporten verschillen, is hoeveel milieu-vriendelijker de trein is dan een truck. Er wordt al ongeveer tien jaar over de Betuwelijn gekibbeld. Moeten we daar nu weer opnieuw mee beginnen, terwijl er al met de aanleg van de spoorlijn is begonnen? Wij van Railion kijken er naar uit dat het traject wordt geopend. We hebben nu de grootste moeite genoeg plek te vinden voor onze wagons op het spoornet. De Betuwelijn is voor ons een belangrijke route.'

C. Soetens, voormalig hoofd financiële afdeling jamfabriek De Betuwe (het huidige Hero) en Flipje-kenner: 'Het is de vraag of die Betuwelijn wel echt noodzakelijk is. Het hele gebied wordt overhoop gehaald; boomgaarden verdwijnen en daarmee ook het fruit. De Betuwe is toch het land van Flipje en dat gaat me aan het hart.'

Tweede Kamerlid Harry van Bommel (SP): 'Ja, het is nogal wat hè, wat Pronk heeft gezegd. Wij gaan er deze week bij het kabinet op aandringen dat het Centraal Planbureau een doorrekening maakt van alle cijfermatige gegevens. Ik ben ervan overtuigd dat de conclusie zal zijn dat de aanleg gestaakt moet worden. Ik heb altijd al gezegd dat de waarheid over de Betuwelijn boven tafel zou komen, en dat die waarheid tot een parlementaire enquête zal leiden.'

Nederlandse ambtenaar over de voordelen van de Zwitserse tunnelbouw in de Volkskrant van 21 mei 2001: 'Dit is andere koek dan een spoorlijn door de weilanden aanleggen. En hier heb je tenminste geen omwonenden die geluidswallen, tunnelbakken en viaducten eisen.'

Nic van Rossum, voormalig columnist van Elsevier: 'Ik heb het altijd al gezegd: de rapporten waarop de regering moest besluiten met de aanleg van de Betuwelijn in te stemmen, waren opzettelijk vervalst door de ambtenaren van Verkeer en Waterstaat. Die wilden de aanleg doordrukken, het waren zetbazen uit Rotterdam, ingezet door Neelie Smit-Kroes.

Zowel de vervuiling van trucks als de milieuvriendelijkheid van treinen werd overdreven. Ze hebben bijvoorbeeld een rapport gemaakt over de vervuiling van bestelauto's in de binnenstad, terwijl het over trucks op langere trajecten gaat. Het verbaast me niets dat nu bekend wordt dat er met cijfertjes is gesjoemeld, al verwondert het me wel dat Pronk het zegt.

Of ik denk dat de aanleg nu wordt stopgezet? Ach, ze zullen zeggen: ''Stoppen is duurder dan afbouwen''. Dat soort drogredenen gebruiken ze altijd bij grote projecten die achteraf niet rendabel blijken te zijn. Er zou natuurlijk een parlementaire enquête moeten komen.'

Meer over