Betalen

De presentator van RTL Nieuws heeft geld gegeven aan vijf drugsverslaafden op Curaçao voor een reportage naar aanleiding van het bezoek van koningin Beatrix....

Stoelendans

Al maanden zoemde het gerucht, maar vorige week wist Trouw het zeker: Bert van der Veer, programmadirecteur van RTL 4, wordt de nieuwe netmanager van Nederland 2. Van der Veer zou Bob Bremer opvolgen, die volgend jaar met pensioen gaat. Erg prettig voor Van der Veer, die volgens Trouw bij RTL 4 'op de schopstoel' zit na het vertrek van directeur Porsius.

Jammer is alleen dat het bericht niet klopt. 'Van der Veer wordt absoluut niet de opvolger van Bob Bremer', meldt een woordvoerster van de NOS. Wie het wel wordt, kan ze nog niet zeggen: 'Het proces van vervanging wordt nu gestart.' Oftewel: een profiel en functie-omschrijving zijn in de maak. En die zullen ongetwijfeld naadloos zijn toegesneden op de persoon van Joop Daalmeijer, thans netmanager van Nederland 1 en volgens ingewijden de enige die de zware taak aankan. Wie dan Nederland 1, het 'verdiepende net', moet gaan doen is nog niet bekend. Misschien iets voor Bert van der Veer?

Haasbroek

Het lijkt een gebed zonder end. Hoofdredacteur Nico Haasbroek van het NOS Journaal werd vorige week woensdag door zijn redactie op de vingers getikt vanwege zijn dubieuze column in het blad Metro. Maar volgens het vakblad De Journalist van deze week was dat niet meer dan een aanleiding. Hij kreeg, meldt het blad, voor nog tal van andere zaken de wind van voren.

Een bloemlezing: Nico laat zich laatdunkend uit over zijn medewerkers, hij geeft blijk van desinteresse en is te vaak afwezig. Op de redactievloer wordt Haasbroek volgens De Journalist al smalend aangeduid als 'miskoop van de eeuw' bij wijze van parodie op het 'programma van de eeuw', een kwalificatie die het Journaal onlangs ten deel viel.

Maar goed, er zijn nu afspraken gemaakt. Nico zal wat vaker op de redactie vertoeven, hij zal vaker met de redactie praten over de koers, en hij zal wat minder in de publiciteit treden.

Trendy T

Uitgever De Telegraaf profileert zich deze maand als hippe vogel met het eenmalige tijdschrift New. Om te laten zien dat ze - naast de krant - meer kan dan Privé, Elegance en BuitengeWoon Tuinmagazine uitgeven, gaf de Tijdschriftengroep een trendwatcher in Parijs carte blanche. Die presenteerde twee weken geleden een vuistdik themanummer over 'seks in het volgende millennium'. Als het concept aanslaat, droomde de uitgever, wordt New uitgebreid tot een trendsettend kwartaal- of maandblad.

Die hoop is inmiddels vervlogen. 'Het is zijn tijd te ver vooruit', oordeelt directeur Hans van Ketel van de Telegraaf Tijdschiftengroep. Volgens hem is het project niet voor herhaling vatbaar. 'Het gaat meer over seks in het jaar 3000 dan in 2000.'

Meer over