Betalen wordt prijziger

De kosten van bankieren gaan per 1 januari omhoog. De stijging zit vaak verborgen in de pakketten die banken bieden. Raar, want klanten doen steeds meer zelf.

Ik krijg steeds minder - papieren afschriften bijvoorbeeld - en ik moet steeds meer zelf regelen. En toch moet ik steeds meer betalen. Ziedaar in een notedop de klacht die de Consumentenbond geregeld krijgt over de banken en hun betaalrekeningen. Vaak is die klaagzang terecht, want de kosten van bankieren zijn de afgelopen vijf jaar enorm gestegen, bleek eerder dit jaar uit onderzoek van de bond.

Sommige betaalpakketten werden tot 40 procent duurder, terwijl er diensten worden geboden waar klanten soms helemaal niet op zitten te wachten. Niettemin komt er per 1 januari een nieuw rondje prijsverhoging, of serviceverlaging, aan.

Bij de ASN Bank bijvoorbeeld, waar bankieren een kwart duurder wordt. 'De kosten voor de ASN Bankrekening stijgen van 1,00 naar 1,25 euro per rekeninghouder per maand', zo werd de klanten van de ideële bank onlangs bericht. De bank stelt zelf maar vast de vraag waarom de betaalrekening dan wel duurder wordt.

'We vinden het belangrijk de kosten voor u zo laag mogelijk te houden. Tegelijkertijd investeren we doorlopend in onze dienstverlening, zodat u op een veilige en gemakkelijke manier uw bankzaken kunt regelen. Dat is nu bijvoorbeeld ook mogelijk met ASN Mobiel Bankieren. Ook kunt u, als u een ASN Bankrekening heeft, sinds kort een beroep doen op Emergency Cash: handig als u in het buitenland bent en uw betaalpas is kwijtgeraakt of gestolen', aldus het bericht.

Het SNS-onderdeel zegt ondanks de verhoging nog steeds tot de goedkoopste voor de dagelijkse bankzaken te behoren. Vergeleken met de Rabobank klopt dat. In het overzicht van de tarieven voor dit en volgend jaar dat de coöperatieve bank desgevraagd stuurt, lijkt het alsof betalen daar per 1 januari goedkoper wordt. Totdat blijkt dat de tarieven voor 2013 per kwartaal zijn en die voor 2014 per maand. De tarieven variëren nu van het Rabo Direct Pakket van 4,65 euro tot het Rabo Riant Pakket van 15,90 euro. De tarieven worden 1,70 euro en 5,50 euro, maar dan per maand.

Dat betekent een, onopvallend gebrachte, tariefsverhoging van bijna 10 procent voor het Direct Pakket en ruim 3,5 procent voor de riante versie. Zulke verhogingen zitten er meer verborgen in de vier pakketten met elk vier varianten die de Rabobank aanbiedt.

Ook de coöperatieve bank wijst op de service en de veiligheid om de tariefsverhoging te verklaren. 'Wij moeten blijven investeren in de veiligheid van bankieren via internet en de mobiele telefoon. Voor veel klanten zijn dit de belangrijkste kanalen om te bankieren', meldt een woordvoerder. 'Steeds meer servicemogelijkheden kunnen 7 x 24 uur geregeld worden via de onlinekanalen. Dit sluit aan bij de klantwens om onafhankelijk van plaats en tijdstip te kunnen bankieren.'

Dat is mooi, maar de voortschrijdende techniek waarbij de klant meer zelf doet, stelt de Rabobank in staat de komende jaren ongeveer de helft van de filialen te sluiten. Daardoor blijven er zo'n vijfhonderd kantoren over, en gaan de komende vier jaar achtduizend banen verloren.

Bij het onderzoek naar de kosten van de betaalrekeningen nam de Consumentenbond eerder dit jaar een standaardstel als voorbeeld: ieder een betaalpas, samen één creditcard, ze staan weleens rood en gaan één keer per jaar buiten Europa op vakantie.

Zo bezien was de SNS Bank in vijf jaar maar 2 procent duurder uit, minder dan de inflatie. ING bleek juist tot de goedkopere banken te horen, ondanks eenvijfde hogere tarieven in vijf jaar tijd. ING laat weten de tarieven niet te verhogen.

'Voor 17,40 euro per jaar kunnen klanten met het BasisPakket gebruikmaken van de volledige dienstverlening van de ING: dus kantoren, advies, callcenter, internet, mobiel etc. Dat is 1,45 euro per maand', meldt een woordvoerder. ING stelt daarmee de voordeligste keuze te zijn 'onder banken met een complete dienstverlening'.

Volgens de Consumentenbond bleek nieuwkomer Knab de duurste, met 15 euro per maand. Dat gold voor een breed pakket aan diensten, waarvan het de vraag is of de klant die wel wil. Knab lijkt te hebben geluisterd naar de kritiek. Naast de Premium met alle diensten voor 15 euro per maand biedt de bank Knab Plus (betalen, sparen en beleggen voor 5 euro per maand). Ook is er Knab Basis (gratis) waarmee beperkt kan worden betaald en gespaard.

De Knab-klant kan nu dus kiezen, en dat ziet de Consumentenbond graag. In de Consumentengids van maart riep campagneleider Ben Schellekens klanten al op over te stappen als ze de kosten te hoog vinden. Volgens hem doen bijna vier op de vijf Nederlanders aan internetbankieren, waarmee 'we' tot de top van Europa behoren. De klanten hebben de banken dus al flink geholpen met het efficiënter maken van hun betalingsverkeer, waardoor het raar is dat ze steeds maar meer moeten betalen.

De campagne-oproep heeft nog niet tot massaal overstappen geleid, meldt de Consumentenbond. Klanten zijn over het algemeen loyaal en denken dat overstappen veel gedoe is. Onterecht. Met de overstapservice van de banken valt dat reuze mee.

En anders kan de consument zelf wat snijden in de kosten. Door een goedkoper betaalpakket te nemen of een bankpas of creditcard op te zeggen.

procent tariefsverhoging wordt onopvallend gebracht

undefined

Meer over